Väjningsplikt. I cirkulationsplatsen vid Barkarbyvägen/Karlslundsvägen har man väjningsplikt för linjetrafik även väl inne i själva rondellen. Foto: Louise Bornhall

Här är Barkarbystadens rörigaste rondell

I Barkarbystaden har bilister inte bara väjningsplikt in i rondellen – utan även inne i den, enligt trafikskyltarna på Barkarbyvägen. Otydligt, menar en trafikskolechef i området. Nu är vissa ändringar på gång.

  • Publicerad 12:04, 7 mar 2019

Det är svårt att få våra elever att förstå logiken när vi själva inte förstår den

Peter Grimner, trafikskollärare i Barkarbystaden Foto: Louise Bornhall

– Otydlighet är det största problemet med skyltningen i Barkarbystaden. Det är inte genomtänkt och saknas en logik. Vi upplever att många skyltar tolkas fritt, säger Peter Grimner, trafikskolechef på Barkarby trafikskola.

Vi befinner oss på Barkarbyvägen, där de två körfälten i mitten av vägen används för busstrafik sedan december. I cirkulationsplatsen vid Barkarbyvägen/Karlslundsvägen, som korsar bussarnas körfält, har bilister inte bara väjningsplikt innan de kör in i rondellen, utan också väl inne i den – för bussarna.

Samtidigt finns det inga hastighetsskyltar längs Barkarbyvägen, utöver de 30-skyltar som syns innan man kör in i området.

– Busschaufförerna kör nästan i 50 ibland, det borde finnas ett förtydligande om farlig korsning och tydliga hastighetsskyltar för bussarna. Om man missar väjningsplikten är det risk för krock, säger Peter Grimner.

Läsare som hört av sig menar att det kan vara knepigt att se vilka körfält som är till för linjetrafik vid korsningen Kalvshällavägen/Barkarbyvägen, och vem man som bilist ska väja för. Något Peter Grimner skriver under på.

– Det är svårt att få våra elever att förstå logiken när vi själva inte förstår den. Allt kan inte vara perfekt, men det kan vara tydligare, tycker Peter Grimner.

"Ska målas bussymboler"

Från början var tanken att det skulle gå spårtrafik längs Barkarbyvägens mitt, som bilister då skulle haft väjningsplikt för. När det nu istället är bussar som rullar där använder sig kommunen av samma princip för att kollektivtrafiken ska ha bra framkomlighet.

– Det händer att folk kör fel i kollektivkörfältet. Så snart vädret tillåter kommer vi komplettera med att måla bussymboler på marken längs hela sträckan i kollektivtrafikkörfälten så att det blir tydligare, säger Alexandra Lindén, trafikingenjör i Järfälla.

Att det bara finns hastighetsskyltar innan man kommer in i Barkarbystaden menar hon är rimligt, då det inte går att sätta upp vid varje enskild korsning och kommunen strävar efter att ha så få skyltar som möjligt. Vad gäller korsningen Kalvshällavägen – Barkarbyvägen säger Alexandra Lindén så här:

– Skyltningen är korrekt enligt gällande vägmärkesförordningar. Men vissa saker är så pass nya att man måste låta saker och ting sätta sig lite, säger Alexandra Lindén.

Dubbelt upp. I cirkulationsplatsen vid Barkarbyvägen/Karlslundsvägen har man väjningsplikt för busstrafiken som kör i separata körfält i mitten även väl inne i rondellen. Foto: Louise Bornhall

Klurigt. Vid korsningen Kalvshällavägen/Barkarbyvägen har förare väjningsplikt mot linjetrafiken, men en läsare som hört av sig menar att det är knepigt att förstå hur bussarna kör. Foto: Louise Bornhall

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.