RUSTAS. S:t Eriksgatans cykelbanor samt cykelvägen mot Eriksdalsbadet är två av sträckorna som ska rustas i år. Foto: Sacharias Källdén

Här är cykelbanorna som rustas i år

Nu har staden bestämt vilka cykelbanor som ska få lite extra kärlek i år. I år lägger staden även dubbelt så mycket kosing på åtgärderna.

  • Publicerad 19:55, 30 mar 2020

Det är under det spexiga namnet "Reinvesteringsåtgärder på cykelbanor under 2020" som trafikkontoret föreslagit vilka sträckor som ska rustas med exempelvis ny asfalt eller andra åtgärder. Förra året la staden 10 miljoner kronor på liknande åtgärder men i år och nästa år är planen att lägga 20 miljoner kronor. Pengarna är även en del i den miljard som staden ska satsa på cykelinfrastrukturen mellan 2019-2022 enligt de grönblåas budget.

Stadens nya plan för cykling mot enkelriktat

"Genom reinvestering av stadens befintliga pendlingsstråk, huvudstråk, samt ytor som är kopplade till dessa för cykeltrafik, ökar säkerheten, kvaliteten och framkomligheten." skriver trafikkontoret i ärendet som var uppe i trafiknämnden i förra veckan.

Totalt har 20 sträckor valts ut, efter bland annat förslag som staden fått via sin facebook-sida "Cykla och gå i Stockholms stad".

Enligt trafikkontoret kan lista komma att kompletteras med fler sträckor.

Här är sträckorna som ska fixas

Västerort

Bällstavägen: Stora ojämnheter ska fixas med bland annat ny beläggning.

Spånga kyrkväg (rån Solhemshagväg till Tenstadalen): Ny beläggning och bärlager

Ulvsundavägen (från Ulvsundaplan till Lövåsvägen): Ny kantsten och beläggning

Tenstadalen (mot Spånga Kyrkväg): Ny beläggning till anslutningen av prioriterat stråk.

Pendlingsstråk (Åkermyntan och Järfälla kommungräns): Ny beläggning.

Söderort

Sockenvägen (från Älvkällevägen till Sockengränd): Ny beläggning och justering av höjder.

Lövholmsvägen: Två sträckor, dels ny beläggning på cykelbanan i parkstråket, dels justering av höjderna på cykelbanan längs med gatan för att förbättra vattenavrinningen.

Svartlösavägen: Ny beläggning, mindre justeringar av kantsten och en signalstolpe flyttas.

Liljeholmsbron: Beläggningsåtgärder på båda sidor av broarna.

Innerstan

Klarastrandsleden: Ny beläggning på gång- och cykelbron över Klarastrandsleden.

Värmdövägen (från Tegelviksgatan till Henriksdals trafikplats): Ny beläggning.

Professorsslingan: Ny beläggning och slitlager på gång- och cykelbanan nedanför Professorslingan.

Ragnar Östbergs plan: Ny beläggning och eventuellt breddning av stråket genom allén vid Stadshuset.

Gjörwellsgatan (koppling mot Rålambshovsparken): Ny Beläggning.

Hässelbystråken (under Essingeleden mellan Thorildsplan och Fredhällsparken): Ny beläggning.

St:Eriksgatan (från Fleminggatan till Rörstrandsgatan): Ny beläggning och målning.

Rådhusparken: Ny beläggning på cykelbanan mellan Kungsholmsgatan och Bergsgatan)

Ringvägen: Cykelvägen mot Eriksdalsbadet får asfalt istället för dagens plattor för att göra separationen mellan gående och cyklister tydligare.

Södermalmsallén: Ny beläggning, justering av svackor och ny dagvattenbrunn för att få bort vattensamlingar.

Visa merVisa mindre