Svettigt värre kan det bli på SL-trafiken. Foto: StockholmDirekt

Här är SL:s satsningar för kyla i sommar

Varje sommar rapporteras det om extremvarma bussar och tåg i kollektivtrafiken. Nu, och fram till slutet av augusti, skruvar SL på alla detaljer för att hålla graderna nere.

  • Publicerad 09:08, 15 jun 2019

Det är bara att hoppas på en kort och kall sommar

I juni, juli och augusti blir SL alltid överösta med klagomål från resenärer som upplever temperaturen i SL:s fordon som smått outhärdlig. Värst brukar det vara på bussar och pendeltåg. Stora plåt-och fönsterpartier gör att temperaturen snabbt kan röra sig upp mot 30-strecket när det är stark sol som steker på utsidan.

Stockholmare: Stoppa svettfesten på tuben, SL!

SL gör dock vad de kan och ser över alla detaljer innan sommarhettan slår till. Bland annat tar man nu bort den automatiska öppningen på pendeltågsdörrarna.

– Ingen dörr som inte behövs öppnas ska göra det. Färre dörröppningar gör att mindre varmluft kommer in i tågen och då fungerar AC:n bättre, säger Claes Keisu på SL:s pressavdelning.

Fler svala bussar

Till midsommar kommer 130 stycken nya bussar med AC att sättas in i Stockholmstrafiken. Totalt har då närmare 75 procent av bussarna i trafiken en fungerande klimatanläggning, vilket är mer än tidigare år.

– Om det blir lika varmt som förra sommaren blir det ändå svårt att hålla temperaturen nere, säger Claes Keisu.

Problemet vid varmt väder är att den kylda luften får svårt att cirkulera när det är mycket folk på bussarna och tågen. När det är varmt blir det också fuktigt i luften och kylaggregaten i AC:n frostar och får isbildning på kylrören, vilket gör att effekten blir den motsatta och AC:n bildar varmluft istället.

– Det är ett problem som vi har svårt att göra något åt. Systemet fungerar helt enkelt inte när det blir för varmt. Det finns inget vi kan göra, säger Claes Keisu.

Svettbomb i T-banan: "Vagnarna har ingen AC"

Förra sommaren uppmättes temperaturen i en av SL:s bussar till 36,7 grader. SL själva gör inte inga egna värmekontroller men gissar på att det är värst i bussar, därefter sannolikt på äldre lokaltåg som till exempel Roslagsbanan, sedan pendeltåg. Minst varmt är det enligt SL troligtvis i tunnelbanan eftersom den går stora delar under jord.

– Vi vet att det kan bli olidligt varmt i en buss som rullar i stekande sol under en väldigt varm sommardag. Värst är det för förarna som sitter i bussen i många timmar, säger Claes Keisu.

Förutom AC och manuella dörröppningar, vad kan göras för att hålla temperaturen nere?

– Det är bara att hoppas på en kort och kall sommar, men det är min högst personliga åsikt, säger Claes Keisu.

FAKTA om värmen i SL-trafiken

✓ Till midsommar sätts 130 nya bussar med AC in i SL-trafiken.

✓ Totalt har 1630 av 2180 bussar i SL-trafiken AC.

✓ Pendeltågen har AC, men slutar ofta att fungera när solen värmer det stora plåt- och glaspartierna samtidigt som dörrarna öppnas. Under sommaren öppnas bara dörrarna om resenärer trycker på öppna-knappen, en åtgärd för att minimera antalet onödiga dörröppningar som gör att den kylda luften försvinner ut.

✓ Tunnelbanans nya C20-tåg har inte AC. När det är varmt ute blir det lika varmt inne i tågen. Det finns en luftcirkulation vid fönstren, men det är utomhusluft som cirkulerar.

✓ I de äldsta t-banetågen har ingen som helst ventilation alls. Där måste man köra med halvöppna fönster för att någon luft ska kunna cirkulera.