Vid Gubbängens norra utgång finns inga tunnelbanespärrar - alls. Foto: Sophie Stigfur

Här är tunnelbanestationerna UTAN spärrvakter

Vid två tunnelbaneingångar i staden saknas spärrvakter – och den ena, ja den har inga spärrar överhuvudtaget.

  • Publicerad 16:05, 22 mar 2017

Att som morgontrött kunna traska rakt ner i tunnelbanan, utan att behöva trängas i de stundtals förrädiska spärrarna. Låter det som en utopi, lite som i Berlin? Think again! Vid två av Stockholms hundra tunnelbanestationer är det nämligen fri lejd för passagerarna.

Vid Gubbängens norra utgång, mot Herrhagsvägen, finns inga tunnelbanespärrar överhuvudtaget – och har så inte gjort under åtminstone de senaste tio åren. Något som beror på utrymmesskäl, enligt Claes Keisu, presskommunikatör på SL.

– Det är för trångt helt enkelt och är dessutom en arbetsmiljöfråga, vi kan inte ha kur där eftersom det inte blir drägliga arbetsförhållanden för den som ska sitta i den. Men det innebär inte att man får åka gratis, vi har satt upp en stolpe som man måste blippa sitt kort på om man har reskassa.

Vid Globens södra utgång har SL förvisso de sedvanliga spärrarna, men här har man istället valt att rationalisera bort kuren med spärrvakt. Även detta på grund av utrymmesskäl, säger Claes Keisu.

Varför sätter ni inte upp automatiska spärrar även i Gubbängen?

– Det har fungerat ganska bra hittills, men det kanske kan vara ett alternativ som vi kan titta på.

"Skyldig att ha biljett oavsett"

Någon plan för att införa spärrar och vakter vid de två obemannade ingångarna finns i nuläget inte. Något som Claes Keisu medger kan uppmuntra till plankning.

– Det är klart att det gör. Men som resenär är man skyldig att ha en giltig biljett oavsett. Det informerar vi tydligt om på stationerna.

Ropa inte hej

De som kanske hoppas att SL ska inspireras av Berlin, som har samtliga stationer obemannade, går dock bet. 1995 gjorde SL ett försök med att ha så många som tolv obemannade ingångar, i exempelvis Alvik, Solna och Hammarbyhöjden, för att se om resenärerna skulle betala för sig ändå.

– Vi blev tvungna att ta bort det eftersom vi förlorade så mycket pengar. Men vid de här två ingångarna bedömer vi att vi kan låta det vara som det är, i alla fall så länge det inte finns smidigare spärrar, säger Claes Keisu.

Här är garagen som ska fyllas med kultur

Nyheter ✓ Salsadans ✓ Grönsaksodling ✓ Musikstudio Parkeringshus på dagarna. Kultur- och nöjeslokaler på kvällarna. Det här är förslaget som kan lösa lokalbristen för Stockholmskulturen.söndag 8/12 8:00

Martin Schibbye är inte rädd för att återvända

Nyheter Farstabon vill tillbaka till regionen där allt gick snett Föräldraledige Martin Schibbye har offrat en hel del i sin strävan efter att rapportera om platser som andra journalister glömmer. "Jag skulle inte må bra av att lägga anteckningsblocket på hyllan",...lördag 7/12 8:00