AYERS ROCK. Är det Uluru, eller Ayers Rock som det australiska berget även kallas, som "Mount Väsby" påminner om? Foto: Jonny Andersson

Här bildar förbifartens grus Mount Väsby

”Berget” väger två miljoner ton och är drygt 50 meter högt. Men nu har årets snackis nått sin kulmen – ”Mount Väsby” blir inte högre utan ska successivt försvinna som landmärke i hela norrorts skyline.

  • Publicerad 06:00, 12 mar 2019

Trots full säkerhetsmundering är det på skakiga ben de tre fyra sista höjdmeterna tas till fots.

Joachim Jansson, områdesansvarig på NCC:s Division stone materials-anläggning – på gränsen mellan Sollentuna och Upplands Väsby – går först och väljer det han tycker ser ut att vara lämpligaste vägen upp.

Flera stenblock vilar otryggt mot varandra och det är en viss strapats innan toppen nås.

Vinden känns och hörs.

Härifrån är Väsjöbackens en vit fläck i horisonten, Kistas fyra skrapor är tunna streck, bilarna längs Rotebroleden pyttesmå och Norrviken tar sats i riktning in mot huvudstaden. Ett plan på inflygning mot Arlanda känns ovanligt nära.

Möjligen är det en synvilla, känslan är hur som helst att toppen av den enorma grushögen – bestående av sprängsten från arbetet med Förbifart Stockholm – som lokalt fått namnet ”Mount Väsby” är i jämnhöjd med Scandic Infra City som mäter 80 meter.

Joachim Jansson betvivlar att ”Mount Väsby” är 80–100 meter högt, utan håller igen rejält och säger ”40–45 meter”, trots visst mothugg av presschefen, Tove Stål. Även hon har känslan av att det är längre ner till marknivå.

Högre än uppskattat

Han baserar sin uppskattning på att han vet att betongfabriken nedanför är 28 meter hög, men lovar att återkomma med exakt höjd.

TOPPEN. Joachim Jansson och Tove Stål på toppen av berget som alla pratar om. Foto: Sanna Tuurala

”Mount Väsby” är till 90 procent resultatet av arbetet med Förbifart Stockholm. Vid årsskiftet 2016/17 var det plan mark och sedan dess har tusentals och åter tusentals lass skapat ”berget”.

Men nu är det stopp. Exakta måttet är enligt senaste mätningen 55 meter och högre blir inte ”Mount Väsby”.

– För att komma högre behövs en bredare bas, det är inte aktuellt. Syftet har inte varit att bygga högt.

Blivit en snackis

Höjden har likväl blivit en snackis, bland annat på sociala medier. Många har undrat, inte minst kring jul- och nyårshelgerna då ”berget” på allvar fick en mer synlig topp.

– Piken var väl i maj-juni och augusti, men visst, på slutet tillkom höjden.

Men högre blir alltså inte ”Mount Väsby”, istället långsmal, enligt Tove Stål. Materialet krossas för fullt och stenbumlingarna blir allt från naturgrus, makadam till stenmjöl.

– Klagomål förekommer kring verksamhet av den här typen och framförallt är det trafiken som folk kan uppleva som störande. Mig veterligen har ingen klagat på att de fått sämre mobiltäckning, sämre tv-mottagning eller liknande, säger Joachim Jansson.

En rodelbana kanske

2026 kan OS avgöras i Stockholm.

Är det möjligt att skapa en rodelbana av ”Mount Väsby”?

– Ni är faktiskt inte de första som frågar om OS och den här platsen. Märkligt nog.

– Nej, det blir ingen rodelbana här, tillägger Joachim Jansson och skrattar.

Mer sannolikt är att ”Mount Väsby” återgått till att bli Förbifart Stockholm, men i annan form.

VY. Utsikten från toppen av Mount Väsby. Foto: Sanna Tuurala

Foto: Sanna Tuurala

Mount Väsby

”Mount Väsby” är vid senaste mätningen 55 meter hög.

Med bil tar det 3 minuter och 40 sekunder att köra den 950 meter långa serpentinvägen upp till högsta vändplan (i en lastbil med närmare 30 ton sten tar det 5–8 minuter). Slutliga toppattacken tar tre fyra minuter till fots.

”Mount Väsby” har skapats under cirka 550 arbetsdagar. Varje dag har 120 lass a 30 ton tippats.

”Mount Väsby” har ett uppskattat värde på 60 miljoner kronor (30–35 kronor per ton).

Fram till en bit in på 2021 beräknas ett inflöde av berg från bygget av Förbifart Stockholm.

Sten behövs till mycket i samhället och uppskattningsvis används 15 ton per person och år.

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.