Bussar stannar för att släppa av och på passagerare längs Strandvägen. Inte ok menar staden. Foto: StockholmDirekt

Här blir cykelbanan busshållplats – igen

Bussar som stannar för av- och påstigning intill cykelbanan – precis som tidigare år. Inte okej enligt staden som ska kräva bättring. Igen.

  • Publicerad 14:36, 13 maj 2019

Det är längs Strandvägen som bussar då och då stannar för att släppa av och på folk till antingen de många båtar som ligger vid kajen eller för vidare turistande. De röda turistbussarna som drivs av Strömma använder en plats frekvent som hållplats i deras turer.

Så var det även förra året. Då krävde staden att bussbolaget skulle sluta använda platsen och skulle kalla till möte. Men nu är bolaget tillbaka på samma plats.

Här blir cykelbanan busshållplats

Enligt Peter Henricson, affärsområdeschef på Strömma, skulle trafikkontoret ha kallat till möte om ärendet förra året men återkom aldrig. Så nu kör de på som vanligt.

– I och med att det inte är något stoppförbud på sträckan så anser vi att det är helt okej att vi stannar där. Taxibilar gör det också. Vi kommer fortsätta göra det så länge vi inte får möjlighet att använda de ordnade busshållplatserna utanför Dramaten, säger han och fortsätter.

– Vi har inte hittat någon annan lösning och har inte haft några incidenter. Det är inte optimalt men vi bedömer att det är tillräckligt säkert. Man kan vända på det istället och fundera varför inget görs för att underlätta ombordstigningen för den privata kollektivtrafiken och båttrafiken.

Inget stoppförbud

Men staden gillar inte tilltaget och känner till problemet. Enligt Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret, ska de med en gång ta kontakt med bussbranschen på nytt. Enligt henne inget tillstånd att använda platsen som hållplats getts och det är inte tillåtet enligt staden.

”Det stämmer att det är P-förbud men inte stoppförbud på sträckan. Det innebär att man får stanna för på- och avstigning så länge man inte hindrar framkomligheten. Vilket man gör om man tar upp ett helt körfält och dessutom släpper av massor av människor rakt ut i en cykelbana”, skriver Malinda Flodman i ett svar.

Enligt henne ska staden på nytt ta upp ärendet med representanter för bussbranschen.

Men även om användandet verkar vara återkommande, trots att staden krävt bättring, finns inte några andra planer på konkreta åtgärder ”utöver dialog” i dagsläget enligt Malinda Flodman.

”Men om problemet kvarstår så kan det säkert bli aktuellt”, enligt henne.