Äntligen har sjöräddningsstationen i Stockholm fått sitt flytande stationshus. Antonia Liljeblad är en av Stockholms 75 frivilliga sjöräddare. Foto: Sacharias Källdén

Här flyttar sjöräddarna in i Hammarbyslussen

Äntligen har sjöräddningsstationen i Stockholm fått sitt flytande stationshus. I dag invigde prins Carl Philip en husbåt som nu ska tjäna som flytande stationshus för de frivilliga sjöräddarna

  • Publicerad 18:11, 14 aug 2019

Efter 10 år i Hammarbyslussen har Svenska sjöräddningssällskapet (SSRS) fått ett efterlängtat stationshus – ett flytande sådant. Prins Carl Philip var på plats och invigde husbåten tillsammans med SSRS vd Cia Sjöstedt, och självklart en stor andel av de 75 sjöräddare som bemannar Stockholmsstationen.

– Det är en otrolig lättnad och glädje. Vi gör inte bara jobbet på sjön, utan vi måste förbereda oss inför vår verksamhet. Även efteråt måste vi ha någonstans att varva ner och prata om det vi har upplevt, säger Ragnar Tingström, stationsbefäl på RS Stockholm.

Ska starta inom en kvart

De sjöräddningslarm de åker på handlar om allt från gräsbränder till sjukvårdstransporter och havererade båtar. Huvudparten av larmen de åker på är i skärgården, men det händer flera gånger om året att de även rycker ut i innerstan.

Sjöräddnignen får nybyggd lokal

En kvart efter att larmet har gått ska sjöräddarna vara på väg ut med båten. Det innebär också att många av de frivilliga bor i innerstan.

Den nya stationsbåten innebär att de får ännu bättre övernattningsmöjligheter för sjöräddare som har jour. Antonia Liljeblad är frivillig sjöräddare och tacksam för de nya möjligheterna som stationsbåten ger.

– Det här blir en jättestor skillnad. Fler sjöräddare kommer att kunna sova här och vi får kortare inställningstid, säger hon.

Bemannas jämt

Till vardags pluggar hon samt jobbar med HR och rekrytering, men hon försöker att se till att ha jour minst en gång i veckan. Stationen bemannas dygnet runt, året runt. SSRS står för 85 procent av sjöräddningsinsatserna i Sverige och har stationer i hela landet, ändå får de inga statliga bidrag eller liknande.

De sjöräddare som bemannar stationen jobbar ideellt och det är både kommersiella aktörer och privatpersoner som finansierar verksamheten genom donationer och medlemsavgifter till föreningen.

– Vissa har jättemycket erfarenheter, kanske från marinen eller militären, och vissa har helt andra erfarenheter. Den yngsta på stationen just nu är 22, och sen går det uppåt, säger Antonia Liljeblad.

Strid om hastigheten i Årstaviken

Sjöräddaren Mats demonstrerade hur man får upp folk ur vattnet med en "rescue runner" – en vattenskoter med bred akter. Han svingade upp två kollegor med en arm. Foto: Sacharias Källdén

Vill du bli sjöräddare?

SSRS har 73 räddningsstationer runt om i landet som bemannas av totalt 2200 sjöräddare. Allt finansieras av medlemsavgifter till föreningen och donationer från företag och privatpersoner.

De formella kraven för att bli sjöräddare är att du ska vara över 18, eller 16 med målsmansgodkännande, samt kunna simma 200 meter. Du bör vara genuint intresserad av sjöliv och av att hjälpa andra. All annan utbildning får du på plats.

Du ska också kunna inställa dig på räddningsbåten 15 minuter efter larm du ska alltså bo nära stationen eller ha möjlighet att övernatta på den.

En intresseanmälan sker på nätet. Därefter går man igenom en rekryteringsprocess innan man blir placerad på en kölista för ett utbildningsprogram.

Prins Carl Philip invigde den pråm som nu ska tjäna som flytande stationshus. Foto: Sacharias Källdén