Här fraktas Slussens guldbro till Stockholm

Nu är Slussens guldbro på väg mot Stockholm.

  • Publicerad 09:27, 8 jan 2020

Den 140 meter långa nya huvudbron som ska ta plats vid Slussen och få en "guldish" färg, enligt staden, har skickats iväg på sin cirka sju veckor långa resa från Kina till Stockholm. Att den byggs i Kina och ska skeppas hit är något som tidigare kritiserats för byggets och resans stora miljöpåverkan, något som Aftonbladet tidigare har rapporterat.

Här byggs Slussens kritiserade guldbro i Kina

Fraktfartyget som ska ta den nya bron till Slussen heter Zhen Hua 33 och är 227 meter långt och 43 meter brett och befinner sig just utanför Malaysia. När bron anländer till Saltsjön kommer fartyget att vattenfyllas tills bron vilar på pontoner och flyter fritt, enligt staden. Sedan bogseras den inte till kajen och fraktfartyget kan tömmas på vatten och flyta över vattenytan igen.

Klimatkritik mot Slussens nya skrytbro

Fraktfartyget som ska ta den nya bron till Slussen heter Zhen Hua 33 och är 227 meter långt och 43 meter brett. Foto: Skanska

Den 8 februari beräknas jättelasten komma till Stockholm enligt staden. Foto: Stockholms stad

Om en månad, den 8 februari, beräknas bron anlända till Stockholm. Här kan du följa dess resa. Själva monteringen beräknas sedan ta två veckor. Från och med fredag 14 februari klockan 22 till måndag 2 mars klockan 05.00 stängs därför Stadsgårdsleden av för all motortrafik samt gående och cyklister i höjd med Slussen.

BESKEDET: Då öppnar Slussens nya "guldbro"

Bussarna från Nacka påverkas inte, men biltrafiken kommer att ledas om via Folkungagatan enligt tidigare uppgifter från staden.

– Det kommer förstås att bli en mäktig syn när bron anländer till Saltsjön och man kommer att kunna följa hela det spännande monteringsarbetet från första parkett, säger Peter Svärd, projektchef för projekt Slussen i ett uttalande.

Guldbron planeras att invigas söndagen den 23 augusti och öppnas för trafik ett dygn senare.