KAOS. Enligt Årstavikens Segelsällskap råder "ren anarki" med obehöriga gratisparkerande bilar på den jättelika grusplanen på Södermalm. Foto: Sophie Stigfur

Här fulparkerar bilister mitt i stan – helt gratis

En enorm tom grusplan på 8 000 kvadratmeter innanför tullarna – där inget parkeringsbolag gör tillsyn. Låter det lockande? Det är det också, för de nöjda gratisparkerare som hittills upptäckt fristaden.

  • Publicerad 15:38, 20 sep 2018

Det är vid Årstaviken, strax efter restaurangen Nyfiken Gul, som den jättelika grusplanen breder ut sig. Området räknas som idrottsmark, och delar av den arrenderas via idrottsförvaltningen av den intilliggande båtklubben Årstavikens Segelsällskap för uppställning av båtar. Båtklubbens medlemmar, såväl som medlemmar i de intilliggande koloniträdgårdsföreningarna, får också parkera sina bilar gratis på den bortre delen av planen under begränsad tid, med hjälp av parkeringstillstånd som utfärdas av båtklubben och som sätts innanför glasrutan på bilen.

Men ytan nyttjas också av andra bilister. Och eftersom det inte finns något parkeringsbolag som patrullerar på platsen, kan de i praktiken stå där hur länge som helst – helt gratis.

– Så är det tyvärr. Särskilt ytan närmast restaurang Skrovet är en gråzon, att den här platsen fortfarande finns centralt mitt i Stockholm samtidigt som man skärpt parkeringsreglerna rimmar inte särskilt bra, det sticker såklart i ögonen på folk som betalar för sig, säger Peter Andskär som är expeditionsansvarig på Årstavikens Segelsällskap.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Hans Loewy, hamnkapten, bekräftar problematiken.

– Det råder ren anarki på ytan vid Skrovet, bilar som ställer sig i grässlänten och allt möjligt. Vi vill inte bli en boendeparkering och försöker hålla efter, vi har själva fått ta på oss skärmmössarna och köra bort obehöriga bilar i den mån vi kan. Det handlar både om lastbilar och personbilar från folk som jobbar i närheten, säger han och fortsätter:

– När vi skulle ta upp båtarna till hösten i fjol var det exempelvis 14 bilar i vägen, vi fick själva fick jaga fatt i ägarna för att få bort dem. Det är ett jättebekymmer för oss.

Oense om ansvaret

Idrottsförvaltningen, som är de som ansvarar för marken, uppger att båtklubben hyr ytan på årsbasis. "Det är då också båtklubbens ansvar att ha tillsyn över marken. Vi håller på att se över avtalen med båtklubbarna för att få en bättre reglering av exempelvis sommarmark som används till parkering", skriver idrottsförvaltningens kommunikationschef Camilla Hagman i ett mejl.

Fulparkerade bussar skymmer vacker utsikt

En verklighetsbeskrivning som Årstavikens Segelsällskap vänder sig emot. Hans Loewy uppger att klubben arrenderar de stora grusytorna mellan 1 oktober och 15 maj varje år för båtuppställning.

–  Övriga delen av året, det vill säga sommaren, har vi inga skyldigheter alls. Hur kan ansvaret att betala ett parkeringsbolag då ligga på oss? Vi skulle gärna se att staden hjälpte till genom att anlita ett parkeringsbolag.

Lovar se över problemet

När idrottsförvaltningen åter får frågan tillbakabollad till sig, backar man.

"Som avtalet är skrivet just nu med båtklubben så kan vi inte avkräva av dem vad vi förväntar oss att de ska göra med ytan under sommartid. Därför görs översynen, och vi är väl medvetna om den problematik med parkerande bilar som du beskriver och avsikten är att vi ska komma till rätta med sådant framöver i ett nytt avtal", skriver Camilla Hagman på idrottsförvaltningen i ett mejl.

Del av nya Södra Skanstull

Delar av ytan ingår i planerna för bygget av nya Södra Skanstull. Här ska bland annat delvis bli parkmark med nyplanterade träd. Byggprojektet är för tillfället strandat och har skjutits på framtiden i minst tre år, bland annat då Försvarsmakten inte vill släppa i från sig tågspåret som i dag finns på platsen.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.