I Centrum för näringslivshistorias katakomber finns bland annat H&M:s alla specialkollektioner, orginalmanuskripten och korrespondens från de största författarna, Max von Sydows kontrakt från det "sjunde inseglet", Selma Lagerlöfs testamente och Karl Gerhards hatt bland mycket annat. Foto: Mikael Andersson

Här gömmer sig sju mil historia under Bromma

Historieskildringarna handlar allt som oftast om kungar och drottningar, presidenter, krig och folkrörelser. Men långt ner i katakomber under Bromma gömmer sig sju mil arkiv av företagshistoria, ett dussintal föremål och dokument som på sitt alldeles egna vis berättar om samhällsbygget då och nu.

  • Publicerad 15:47, 15 mar 2019

I det stora mintgröna huset på Alviks höjder ligger världens största företagsarkiv - Centrum för Näringslivshistoria. Här jobbar allt från arkivarier, näringslivshistoriker och servicepersonal till redaktörer, bildsättare, kommunikatörer och forskare. Alla med uppgiften att bevara och berätta det svenska näringslivets historia.

Marknadskommunikatören Margarita Feldman och Anders Landén, chefredaktör för magasinet Företagshistoria är två av dem.

– Vi har funnits i över 40 år och har sedan dess samlat på oss 70 000 meter företagshistoria, från 1700-talet fram till idag. Vi är inga horders, utan vi vet vad som är bevarandevärt i företagens historia och det är sådant som går till arkivet, berättar Margarita.

Plan 1. Här öppnas valv efter valv till Sveriges företagshistoria. Foto: Mikael Andersson

Ericssonrummet. Nya Företagshistoria är här i tjockare form och med målet att göra nutida historia aktuell. Foto: Mikael Andersson

Näringslivshistoria är till för alla

Ämnet näringsliv kan låta torrt och torftigt. Något man bara intresserar sig för om man är insatt. Men Anders Landén menar att det inte behöver vara så krångligt.

– Nästan alla har ett jobb, vi har kläder, vi tittar på film, vi äter mat, vi lyssnar på musik och läser böcker. Och oavsett var vi kommer ifrån så finns det lokala företag i närheten. Många tänker inte på det, men man formar sin identitet genom näringslivet. Tar man ner det på prylnivå blir det lättare att ta in, säger han.

Och han har rätt. Här i Brommas underjord finns historia för alla, oavsett intresse. Bland annat H&M:s alla specialkollektioner, Indiskas första designskisser, orginalmanuskripten och korrespondens från de största författarna, Max von Sydows kontrakt för Det sjunde inseglet, Selma Lagerlöfs testamente, Electrolux första dammsugare och ICAs handlartidningar.

Margarita Feldman, ansvarig för marknadskommunikation på Centrum för Näringslivshistoria, har sina historiska favoriter. Bland annat Sofia Gumaelius som trots 1800-talets normer lämnade hemmet för att starta annonsbyrå i Stockholm på egen hand. Foto: Mikael Andersson

Under mark. 70 000 meter företagshistoria. Foto: Mikael Andersson

Telefoni. På tal om historia. Foto: Mikael Andersson

Kvinnornas roll i företagen

Bland skatterna finns även det allra första anteckningsblocket från teknikgiganten LM Ericsson med innehåll som såväl kopplingsscheman som löneförteckningar. Men också tidigare okända uppgifter om frun Hilda.

– Grundaren av Ericsson, Lars Magnus Ericsson, räknas till en av Sveriges mest framgångsrika innovatörer men vad som är mindre känt är att även hans hustru Hilda Ericsson hade ett finger med i spelet, vilket har varit avgörande för företagets framgång.

Liknande uppgifter har man hittat i flera fall.

– I arkivet har vi sett att kvinnorna haft viktiga roller i näringslivets historia sedan 1800-talet, men precis som överallt annars har kvinnorna inte fått plats i historian. De är obesjungna hjältar kan man säga. Vårt mission är att förmedla deras roller.

Ett annat uppdrag för CFN är att framöver nå yngre företag och få dem att arkivera sin historia. Samt nå en bredare målgrupp.

– Många företag är dåliga på att värdera sin historia. Tio av tio företag vet vart de ska, men många vet inte hur historien förde dem dit de är idag. Och historien löser inte dagens problem, men den ger vägledning om hur man tidigare tacklat liknande problem tidigare och kraft att våga förändra, säger Margarita. säger Margarita.

– Vad gäller Företagshistoria skriver vi gärna om saker som bara hände för ett par år sedan. Historia behöver inte betyda att det är 100 år gammalt. Vi vill göra nutida historia aktuell, tillägger Anders.

Så arbetar Centrum för Näringslivshistoria med företagen.

1. Inventerar! Vad finns i skrymslen och förråd? Inventera hårddiskar och kolla servrar.

2. Ordna, förteckna, gallra! Strukturera upp det historiskt intressanta materialet och släng resten.

3. Komplettera! Djupintervjua gamla trotjänare och andra nyckelpersoner för att få med hela bilden. Men skynda dig, de lever inte för evigt.

4. Säkra upp! Dagens verksamhet blir morgondagens historia. Skapa hållbara rutiner för dokumenthantering och arkivering.

5. Använd arkivet! Nu kan använda ditt arkiv vid juridiska tvister, marknadsföringsinsatser, utbildning av personalen eller för att bli inspirerad. Användningsområden är oändliga! 

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.