Knepigt. Reporter Röstlund tipsar Eden Tesfamichael och Vira Fredriksson om hur man blir en bra journalist. Foto: Sacharias Källdén

Här gör vi journalistik med barnen på Söder

För miljön, ordets makt – och chansen att vinna 10 000 spänn. Vi hälsade på Södermalmsskolan för att hjälpa åttondeklassare att göra klimatjournalistik.

  • Publicerad 20:00, 13 feb 2020

Det är läskigt när allt går skit, det skrämmer att inte ha en framtid.

– Det är svårt att få en bra struktur. Jag vill skriva så att alla tycker att det är intressant för att jag vill att alla ska läsa. För det handlar om vår framtid, funderar Caisa Lundin, medan hon bekymrat granskar skärmen framför sig.

Hon håller på med en artikel om bränderna i Amazonas, och har lyckats intervjua en forskare som "har koll": "Jag ringde tills någon som kunde något svarade." Nu ska allt kokas ner till 1 000 ord blankt. Det är svårt, även om man som Caisa tycker det är roligt att ställa frågor och att bena ut skillnaderna mellan ingress, brödtext och rubrik.

Under en förmiddag rycker SödermalmDirekt ut för att vägleda Södermalmsskolans alla åttor in i journalistikens knepiga värd. Tre klasser är med i stiftelsen Håll Sverige rents tävling Unga reportrar, där barnen som grävande murvlar ska undersöka en valfri hållbarhetsfråga. På prispallen: 10 000 kronor till klassen.

– Som svenskalärare upplever jag att eleverna är bortkopplade från längre texter, de läser sällan sådana. Det här är ett sätt att göra det viktigt att skriva. Jag vill ge dem en röst, få dem att förstå att det finns en makt i ordet som betyder något, som kan påverka, förklarar Malin Behrenfeldt entusiastiskt.

Regnskog i lågor. Caisa Lundin har intervjuat en forskare om att Amazonas brinner. Foto: Sacharias Källdén

Vinklarna är varierade: avfall, plast i haven, el- versus bensinbilar, onödiga konsumtionsprylar. Och insektsdöd, ett ämne som reporter Elsa MacLeod motiverar med "det är läskigt när allt går skit, det skrämmer att inte ha en framtid och vi får nog jobba väldigt hårt för att rädda världen."

Nu håller eleverna på att arbeta sig fram till var sitt slutgiltigt reportage, som sedan ska läsas och granskas av en klasskamrat, innan slutgiltig inlämning till läraren Malin Behrenfeldt. Och så vidareslussning till Håll Sverige rent för tävlingen.

Analog media. Fotograf Källdén förklarar: "Kids, det här är en papperstidning" Foto: Christoffer Röstlund Jonsson

Trixigt med närvaro

Greta Egnell tycker det är trixigt att göra beskrivningarna levande. Hon har gjort en mailintervju med en designer om hållbart mode, och ber om tips på hur man då kan fejka närvarokänsla i texten. Och Alazar Tengby ställer frågor om hur han ska fila till sin ingress så den ska locka till läsning:

"Fimpar och godispapper är väl inte så big deal? Men vad händer när flera ton skräp samlas i Östersjön?"

– Det här är i alla fall roligare än att bara sitta och öva läsförståelse, konstaterar Alazar.

Fashion faux pas. Greta Egnell och Alazar Tengby gör grävande journalistik för att vinna ett pris. Foto: Sacharias Källdén

En del har träffat och intervjuat experter, vissa har gjort enkäter på skolan – "hur mycket konsumerar du? – och andra gräver ner sig i ren research på webben. Eden Tesfamichael vill lyfta frågan om vattenbrist i olika afrikanska länder:

– Det är intressant, jag vill veta mer. Och också att människor ska veta om det här så att de kan hjälpa, berättar hon, och undrar hur hon ska bygga upp sin artikel på bästa sätt.

Kollat på kultur i Skärholmen

Edens bänkkamrat Vira Fredriksson har valt en mer lokaljournalistisk vinkel, med kulturknorr: hon har intervjuat en regissör i Skärholmen om hur man kan använda teaterscenen för att väcka miljöfrågor.

Att jobba som journalist tycker hon är lagom lätt, och lagom svårt.

– Det är kul att träffa människor och höra vad det har att säga. Och det är roligt att ta bilder. Jag älskar teater och tycker att det är ett spännande och intressant sätt att förmedla miljöbudskapet, säger Vera.