Foto: Sacharias Källdén

Här HÖJER de priserna idag: "Black friday är sjukt onödigt"

Rea-trenden "Black Friday" har idag bombat Stockholm med 25 procents-skyltar. Cykelbutiken And The Revolution gör tvärtom – här höjer de priserna och uppmanar kunderna att skänka pengar till UNHCR.

  • Publicerad 16:59, 25 nov 2016

Klarar man inte av att inte shoppa under en dag är man skev

På Åsögatan ligger cykelbutiken And The Revolution som Tobias Adolfsson, 43, startade för tre år sedan. Förra året började protesten mot Black Friday. Då stängde han butiken och uppmanade sina kunder att tänka till.

– Klarar man inte av att inte shoppa under en dag är man skev, säger han.

Han inspireras av trenden "Buy nothing day" som främst slagit stort i USA.

– Det är inte lika stort i Sverige, men där finns en rörelse som heter Adbusters som uppmanar folk att strunta i att konsumera helt under en dag. Nu sammanföll den dagen ganska tätt med Black Friday. Det är kul att markera och se om kunderna antar utmaningen, säger Tobias Adolfsson.

Lina Elfstrand, södermalmsbo, passerade butiken på Åsögatan.

"Bästa jag sett idag"

Förbipasserande Lina Elfstrand, 39, tar upp mobilen och fotar av den stora svarta skylten.

– Det här är det bästa jag sett idag. Man känner ju konsumtionsäckel över allt annat man ser. Det är fantastiskt med en protest med mervärde. Jag tycker det är bättre än att stänga butiken, det här uppmanar en att faktiskt bidra själv, säger hon och knatar vidare.

LÄS ÄVEN "Stockholm behöver en vintage friday – inte black friday"

En kund kommer in och ska köpa gummi till sitt cykelstyre, för ett högre pris än vanligt. Han tar direkt upp mobilen och swishar pengar till UNHCR, ett nummer som står skriver på disken.

– Jag hade tänkt att inte köpa något idag men det blev så ändå. Det märktes inte att det var höjt pris, det är bra att man får möjlighet att skänka pengar ibland, säger Magnus Gustavsson, 39 år.

Tobias Adolfsson äger cykelbutiken And The Revolution. Foto: Sacharias Källdén

Reaktioner på sociala medier

Men ett större tryck på kunder har Tobias Adolfsson inte märkt. Däremot har det rullat in många reaktioner på sociala medier.

LÄS ÄVEN Floppvarning för black friday-rean ute på stan

– Det är lågsäsong på cyklar så jag har inte haft fler kunder än vanligt. Men på sociala medier har det varit extremt många som reagerat. Jag har alltid tyckt att det är en schysst grej att gå emot hela konsumtionshetsen, men det är klart, driver man en butik vill man ju gå plus. Jag kan ju inte tvinga någon, men däremot tycker jag man skulle kunna ta och ge lite mer, säger han.

Butikens meddelande. Foto: Sacharias Källdén