Vila. Reporter Ella Söderberg tränar flera gånger i veckan, men vissa dagar gör hon bara ett par övningar, för det är viktigare att komma iväg än att köra ett stenhårt pass säger hon. Foto: Mikael Andersson

Här kan du träna ute på hemmaplan i Norrort

Runt om i Stockholms län kryllar det av utegym. Men vad gör man med alla stockar och bräder och hur kommer man igång med träningen? Vi bad vår reporter, tillika redaktionens träningsexpert, att ge oss lite tips.

  • Publicerad 16:03, 17 jan 2020

Trots att många vill röra sig mer kan det vara svårt att komma igång med träningen. Vår reporter Ella Söderberg har tränat länge och hon vet hur det är när motivationen inte finns där.

– Det är svårast nu när det är mörkt och kallt, varannan gång tvingar jag mig att gå och varannan gång stannar jag faktiskt hemma, men när jag väl varit där så vet jag att jag mår mycket bättre, säger hon.

"Testa sig fram"

Enligt Ella är utegym ett bra alternativ till gymmet om man vill slippa att släpa på träningsväska, köer till maskiner, eventuellt dömande blickar och dessutom är det gratis.

– Och så får man ofta vara mer själv och kan testa sig fram. För mig är träningen en frizon, då kan jag bearbeta problem eller välja att bara fokusera på träningen, säger hon.

Lägg ribban lågt

Att komma igång behöver inte vara svårt. Det behövs inte köpas nya kläder och tränas varje dag enligt Ella. Lugnt i början och träna när tid finns. på lunch eller efter middagen.

– Det ska inte ta upp all din tid och det behöver inte vara samma tid varje dag. Ska du ut med hunden eller träffa en kompis, ta med dem, säger hon.

Kan träningen göra dig kroppsfixerad?

– Ja, men jag tror man ska tänka att man bara gör det för sig själv, så att man sen orkar bära matkassarna, eller presterar bättre på jobbet. Jag försöker mota bort dåliga tankar och tänka att jag tränar för min egen skull.

Om man ändå inte kommer igång?

– Gå bara dit och gör tio benböj, sen är du klar för den dagen. Och vem vet, när du väl är där kommer du förmodligen känna för att göra några fler övningar, säger hon.

1. Modifierad knäböj med axelpress (ben, armar, axlar) Foto: Mikael Andersson

1. Modifierad knäböj med axelpress (ben, armar, axlar)

Redskap? Stockar, axelpress.

Hur? Starta stående med stången vilande på bröstet, sätt dig ner (knäböj) och tillbaka till stående. Lyft sedan stången ovanför huvudet (axelpress) och ned igen till startposition. Repetera.

Tänk på? Spänn hela kroppen, titta rakt fram eller snett upp i himlen, använd kraften i benen till axelpressen. Ta det lugnt.

2. Pull up, lätt (armar, rygg) Foto: Mikael Andersson

2. Pull up, svår (armar, rygg) Foto: Mikael Andersson

2. Pull up (armar, rygg)

Redskap? Hög pull up pinne.

Hur? Häng i stången. Dra dig sedan upp och långsamt ner igen. Gör flera i rad utan att nudda marken eller pausa på marken mellan varje pull up. Repetera.

Lätt:

Redskap? Låg pull up pinne.

Hur? Ha benen raka med hälarna vilandes på marken. Håll ryggen rak. Dra dig upp och ner med armarna. Vill du att det ska vara lättare kan du ha böjda ben.

Tänk på? Kontrollerade rörelser, desto långsammare desto mer effektiv. Spänn kroppen.

3. Modifierad Toes-to-bar (mage) Foto: Mikael Andersson

3. Modifierad Toes-to-bar (mage)

Redskap? Dips-station

Hur? Vila underarmarna mot pinnarna. Låt benen hänga. Dra sedan upp knäna mot magen. Gå tillbaka till startposition.

Tänk på? Spänn magen, håll ner med axlarna.

4. Jämfotahopp (kondition, ben) Foto: Mikael Andersson

4. Jämfotahopp (kondition, ben)

Redskap? Trähäckar

Hur? Hoppa jämfota över häckarna.

Tänk på? Extra viktigt att du är uppvärmd innan du gör övningen. Tänk på hållningen, rak i ryggen, spänn mage och rygg.

5. Marklyft (rygg, armar, rumpa) Foto: Mikael Andersson

5. Marklyft (rygg, armar, rumpa)

Redskap? Trästock marklyft

Hur? Ha lätt böjda ben, greppa stången och dra den upp längst med benen tills du står upprätt. Sänk långsamt och kontrollerat ner stången igen. Repetera.

Tänk på? Viktigt att ha rak rygg hela tiden. Ha stången så nära benen som möjligt. Spänn magen. titta rakt fram.

Alternativ. Enligt Ella är utegym ett bra alternativ till gymmet. Foto: Mikael Andersson

Här finns utegymmen i Norrort

SOLLENTUNA

Malmparken. I Malmparken finns flera gymredskap och andra ytor för träning. Bland annat löparbanor och konstgräsplan som blir isbana på vintern.

Edsviken. På utsiktsplatsen vid Edsvik finns ett mindre utegym där man kan träna med utsikt.

Rösjöspåret. Utmed Rösjöspåret, en bit från Edsbergs sportfält ligger Sollentunas första utegym.

Strandvägen. På Segeludden vid Strandvägen finns ett stort utegym där en del av redskapen är anpassade för den som sitter i rullstol.

Vibyspåret. I en glänta vid Vibyspåret finns en lekplats och ett utegym där barn och vuxna kan träna och leka tillsammans. Det är lättast att ta sig hit till fots, från Lilla Viby. 

UPPLANDS VÄSBY

Fresta. I det nya bostadsområdet i Frestaby finns ett utegym med fem olika stationer och två studsmattor.

Runbyspåret. Vid Runbyspåret, nära Runby skola, finns ett utegym med tre olika stationer. Flera olika övningar går att göra vid varje station.

Sandaspåret. Vid Sandaspåret, ​som ligger vid Sandakärret, finns ett utegym med tre olika stationer. Du kan göra flera olika övningar vid varje station.

Smedby. I Smedby, nära Vikingagården Gunnes gård, finns en träningsyta med nio olika stationer. Utegymmet är utformat som en mindre hinderbana. Det går också att träna vid enskilda stationer var för sig. Bredvid träningsytan finns en lekplats där även barnen kan leka.

Smedsgärdsspåret. Uppe på åsen vid Smedgärdsspåret finns ett utegym ovanför Vilundaparket. Utegymmet har sju stationer och är byggt i naturmaterial. Vid varje träningsstation finns instruktionsskyltar.

Vilundaparken. Har tolv stationer och är byggt i naturmaterial. Här kan du träna både styrka, kondition, smidighet och balans. Utegymmet ligger i nära anslutning till Vilundaparkens övriga anläggningar.

TÄBY

Centralparken i Täby

Gym för äldre.

Ellavallens utegym

Klassiska gym, justerbart motstånd.

Enhagsparkens utegym, Nära Arrendevägen eller Enhagsvägen

Mindre gym, boulebana med sittplatser.

Ensta krog, vid Ensta krogs motionsgård

Stockgym, grillplats, skidspår.

Erikslunds utomhusgym, Erikslundsvägen

Träning med egen kroppsvikt, crossfit. Sittplatser, boulebana, fotbollsplan.

Hägerneholmsparkens utegym

Träning med tyngder och egna kroppsvikt. Trädäck.

Hägernäs strands utegym, i anslutning till Hägernäsbadet.

Fitnessutrustning, crossfit. Sittplatser.

Skarpängsparkens utegym, Palissadgränd.

Klassiskt utegym, skateboardhinder.

Skavlötens utegym, Skavlötens motionsgård.

Stockgym, skidspår, motionsspår.

Täby IP utegym

Stockgym, bouleplan, fotbollsplaner, motionsspår med skidspår.

Roslags-Näsby utegym, västra sidan av Roslags-Näsby station.

Stockgym.

Ängsholmsparken utegym, Ängsholmsparken,

Mindre gym, lekplats, fotbollsplan och sittplatser.

DANDERYD

Utegym vid Stockhagen IP,i Stocksund.

Stockgym.

Rinkebyskogens utegym,Vid starten av motionsspåren i Rinkebuskogen

Enklare utegym,stretchyta.

Altorpsskogens utegym, cirka 150 meter in från starten av motionsspåre

Stockgym.

Utegym för seniorer, i anslutning till Kevinge seniorboende

Gym för seniorer, kropp och knopp.

VALLENTUNA

Kårsta, Här finns åtta träningsredskap där du kan träna de större muskelgrupperna. Knäböj, marklyft, armhävningar, bänkpress, axelpress, dips, situps. Det finns även en stretchyta. Parkering finns i närheten. Sättratorpsvägen/Röbytorpsvägen, Kårsta torg.

Össeby IP. Utrustning och yta för att träna de större muskelgrupperna genomknäböj, marklyft, armhävningar, bänkpress, axelpress, dips, situps. Samt en stretchyta. Parkering finns vid Vadavägen 11. Bort mot skogen vid 11-manna fotbollsplanen påÖsseby idrottsplats.

Vallentuna IP Här finns utrustning för att träna alla muskelgrupper. Vallentuna idrottsplats, i anslutning till motionsspåren.

Lindholmen Utrustning och yta för att träna de större muskelgrupperna genomknäböj, marklyft, armhävningar, bänkpress, axelpress, dips, situps. Samt en stretchyta. Cirka 50 meter bakom Ica-butiken i Lindholmen, följ stigen.

Fler nyheter i Vi i Sollentuna

Här är tiden är ur led i Sollentuna

Nyheter Flera klagomål till kommunen - som inte är ansvariga för driften. Flera klockor i Sollentuna håller inte rätt tid eller går enligt andra tidszoner. Nu har Sollentunabor klagat till kommunen, men de ansvarar inte för aktuella klockorna.torsdag 27/2 16:30

Klart: 76 ungdomsbostäder byggs i Edsberg

Nyheter Ska vara inflyttningsklara om två månader Det kommunala fastighetsbolaget Sollentunahem får tillfälligt bygglov för att bygga ungdomsbostäder i Edsberg. Bostäderna kan stå inflyttningsklara redan i början på maj.torsdag 27/2 10:55

De vill prisa lokalt hållbart arbete

Nyheter Nytt pris från lokala FN-förbund FN-föreningen i Upplands Väsby och Sollentuna vill hylla lokalt engagemang för en hållbar utveckling med ett nyinstiftat pris – som ska delas ut tio år framöver.onsdag 26/2 12:01
Stockholm Direkt