Kontroversiellt. Den nya tidsgränsen på kommunens infartsparkeringar skapar debatt i kommunen. Foto: Josefine Thureson Kämpe

Här kortas parkeringstiderna i Vallentuna

Tiden man får stå på pendlarparkeringarna i Vallentuna har halverats, och det väcker starka reaktioner på landsbygden. Men trots kritiken finns i nuläget inga planer på att ta tillbaka beslutet, berättar gatu- och parkchefen Johan Carselind.

  • Publicerad 11:29, 6 maj 2019

På Vallentunas pendlarparkeringar, också kallat infartsparkeringar, har man tidigare fått ha bilen ståendes i 24 timmar. Men nu har kommunen ändrat till 12 timmar på samtliga pendlarparkeringsplatser.

Anledningen är att man vill få bättre rotation på bilarna och öka tillgängligheten på p-platserna, som idag är överbelastade, enligt kommunen.

– Många nyttjar det som bostadsparkeringar i dagsläget. Vi vill få bättre rotation. 12 timmar är väl ganska vanligt på pendlarparkeringar, säger gatu- och parkchefen Johan Carselind.

Sara Eklund är trafikingenjör på kommunen och tog beslutet.

– Bakgrunden till beslutet kommer från att man delvis vill motverka långtidsparkering som kan leda till skrotbilar och otrygghet. Med kortare parkeringstid kan dessa enklare regleras och skrotbilar kan tas bort fortare. Detta hoppas vi kommer lösa den överbelastning som finns på majoriteten av våra infartsparkeringar, skriver Sara Eklund i ett mejl.

Får kritik

Men de nya reglerna får kritik från de som bor ute på landsbygden och jobbar i stan, som anser att den nya 12-timmarsregeln bara leder till ökad vardagsstress.

– Vi är medvetna om att det kan försvåra för de som behöver stå under längre perioder, om man har långt till jobbet eller behöver stanna i en grannkommun under längre än tolv timmar. I de fallen behöver kommunen hänvisa medborgarna till att stå på andra parkeringar eller ta andra färdmedel om det går, skriver Sara Eklund.

I samband med att beslutet väckte starka reaktioner när det fattades lovade kommunen att se över beslutet, men i nuläget finns inga planer på att ta tillbaka det.

– Vi vill inte ändra på det direkt nu när vi har tagit det här beslutet. Vi har sagt att vi får avvakta och se hur reaktionerna blir. Alla beslut man tar har ju de som är för och emot. Det är svårt att ställa sidorna mot varann, säger Johan Carselind.

Finns planer på att bygga fler infartsparkeringar?

– På sikt behöver alla kommunens infartsparkeringar byggas ut, men behoven ser olika ut. Kragstalund är mest överbelastad, och den hoppas vi på att kunna bygga ut under de närmsta åren. Det är dock svårt och kostsamt att bygga ut infartsparkeringarna, speciellt i tätort där marken som alla pendlare ska dela på är begränsad, svarar Sara Eklund i ett mejl.

Här gäller de nya reglerna

Ekskogen

Frösunda

Gillinge

Karby

Brottby

Kragstalund

Kårsta

Lindholmen

Ormsta station

Söderhalls trafikplats

Vallentuna station

Källa: Vallentuna kommun

16-åring döms för mord på kamrat

Nyheter Påföljden blir rättspsykiatrisk vård Nu har domen kommit mot den 16-åring från Danderyd som mördade sin kamrat med yxa i Sollentuna. Han döms både för mord och förberedelse till mord. Påföljden blir rättspsykiatrisk vård.måndag 18/11 13:43

Oklar framtid för Berga gård

Nyheter "Kalkylerna sprang iväg" Ett tag fanns planer på att öppna upp Berga gård i Danderyd som kafé. Men en dyr nota för renoveringen gör att planerna just nu ligger på is.måndag 18/11 11:30
Stockholm Direkt