Nya lokaler. I Johan Skytteskolans nybyggda lokaler arbetar eleverna inte bara vid bord. I större öppna rum kan barnen ligga ner och plugga i sittsäckar. Foto: Sacharias Källdén

Här pluggar eleverna i en hög på golvet

Glöm korridorer, klassrum och kateder. På nya Johan Skytteskolan pluggar elever i saccosäckar med laptops i öppna undervisningsytor. "Traditionella skolor kommer visas på Skansen", säger skolans rektor Stig Gisslen.

  • Publicerad 20:00, 30 okt 2019

Några femteklassare pluggar framför bärbara datorer på höga stolar. Ett annat gäng elever ligger ner och jobbar i sittsäckar. Ovanför deras huvuden sitter några klasskompisar uppflugna på en mini-läktare och läser på sina plattor. Andra barn går förbi för att hämta böcker i sina skåp. Vi är i ett av flera större, öppna undervisningsrum i den nybyggda delen av Johan Skytteskolan i Älvsjö.

Här jobbar eleverna inte längre i egna klassrum. Istället är mottot "alla rum är allas rum". Här finns inga korridorer och avskilda vrår. Alla rum har glasade dörrar och fönster. Alla ska synas och se varandra.

– Vi är jättenöjda. Att det är så öppet skapar en trygghet. Vi tänkte först att det kunde vara störande med all insyn men det har verkligen inte blivit stökigt, säger biträdande rektor Johan Magnusson.

Nöjda. Elsa Prézent och Leia Edkvist är 11 år och går i hemvist 5. De trivs bra med de nya lokalerna och tycker inte att det är stökigt att jobba i det stora öppna rummet. Foto: Sacharias Källdén

Slopat klasser och klassrum

Tillsammans med rektorn Stig Gisslen visar han runt i den tre våningar höga byggnaden där det sen terminsstarten går drygt 600 elever, från förskoleklass till årskurs 6. I en traditionell skola skulle varje årskurs ha delats upp i tre parallellklasser, med undantag för årskurs sex som är en klass kort just nu.

Men på Johan Skytteskolan pratar ingen längre om klasser. Istället tillhör varje årskurs en hemvist, där alla elever delar på den stora öppen arbetsytan och två basrum, som påminner om vanliga klassrum.

I de mer traditionella salarna undervisas det i basämnen som matte, engelska och svenska men den öppna ytan används också allt mer, framför allt av de äldre eleverna. Bland lågstadiebarnen är det större öppna rummet nästan som ett tredje klassrum där bänkar har ställts ut mellan skåpen.

De moderna lokalerna är på plats men används inte fullt ut än, menar rektor Stig Gisslen.

– Just nu har vi traditionell undervisning i moderna lokaler och därmed underutnyttjar vi lokalerna. Det krävs kompetensutveckling för att lära oss hur vi ska använda ytorna på bästa sätt, säger han.

Rektor Stig Gisslen. Foto: Sacharias Källdén

Rast i skolans ljussal. Foto: Sacharias Källdén

Kritik mot "flumskolor"

Han tror helhjärtat på potentialen i sin nya skola men vägen hit har varit lång och kantad av kritik och oro, både från personal och föräldrar. Tidigare har liknande nybyggen av "skolor utan klassrum" som de kallats, först Glömstaskolan i Huddinge och sen Kvibergsskolan i Göteborg, lyfts fram som skräckexempel på "peak-flumskolan" och väckt nationell debatt om skolans utveckling.

"Skolan utan klassrum" vinner byggnadspris

För fyra år sen var det tuffa samtal med lärarna även på Johan Skyttekskolan minns Stig Gisslen.

– Till slut sa vi "take it or leave it, nu kör vi såhär" och faktiskt så har nästan alla stanna kvar, säger han.

Sen dess har skolan, tillsammans med utbildningsförvaltningen, arbetat hårt för att organisera sig och skapa en tydlig struktur inför flytten till den nya skolan. Förberedelserna tror Stig Gisslen är nyckeln till att det sen skolstarten inte har kommit någon kritik mot de nya lokalerna. Tvärtom är rektorernas bild att undervisningen fungerar väldigt bra.

– Vi har mött oron som fanns och tagit den på allvar. Jag förstår att det kan bli stökigt och flummigt på skolor som inte har planerat och strukturerat sitt arbete innan men det har vi gjort här, säger Stig Gisslen.

Öppna ytor, glasade dörrar och fönster gör skolan tryggare, tycker rektorerna. Foto: Sacharias Källdén

Rektor som tar strid

Än så länge finns det bara en till kommunal grundskola i Stockholm, Bobergsskolan i Norra Djurgårdsstaden, som har byggts enligt samma modell som Johan Skytteskolan. Stig Gisslen är medveten om att de nya så kallade konceptskolorna är kontroversiella. Trots det är han övertygad om att det här är framtidens skola.

– Vi vill blicka framåt och bryta mönster för att se en högre kvalitet i skolorna. Det här är ett steg på rätt väg. Vi går i strid med vad föräldrar, fack, andra kommuner och den del politiker tycker och tänker men jag säger "kom och besök oss!" för det här är något annat och jag är så nöjd, säger han.