Krångligt. Nu medan arbetet med den nya gång- och cykelbanan pågår, blir bilköerna lätt långa längs Bromstensvägen. Foto: Mikael Andersson

Här ska 4000 fler bilar om dygnet få plats i Spånga

Färre körfält och en rejäl trafikökning som väntar. Spångabor oroar sig för framkomligheten på Bromstensvägen – som redan nu beskrivs som en katastrof.

  • Publicerad 11:38, 8 nov 2018

Byggandet av Bromstensstaden har äntligen satt igång och planeringen av 200 lägenheter och en stor matbutik vid Spångavägen/Bromstensvägen rullar på.

Enligt stadens egna beräkningar kommer trafiken öka med cirka 4000 fordon per dygn runt Bromstensstaden när det är färdigt.

Många Spångabor undrar hur det ska gå att ta sig fram på bilvägarna. I samband med våra artiklar om nämnda byggplaner är det flera som upprört undrat vad man har för plan för trafiken, framför allt på Bromstensvägen "som redan nu är en flaskhals", som någon uttrycker det.

Den så kallade flaskhalsen har dessutom nyligen smalnats av, i och med det pågående bygget av en ny gång- och cykelbana. Det har hittills saknats längs den hårt trafikerade vägen.

Färre körfält

För att bygga den har man minskat antalet körfält från två till ett i vardera riktning på en del av Bromstensvägen. Något Spångaborna har starka – men olika – åsikter om.

Det blir tydligt när vi ger oss ut i rusningen en eftermiddag.

– Det är helt vansinnigt, jag förstår inte hur de har tänkt. Senast i lördags var jag på fest och det pratades om just detta, folk undrar ju! Det är bra med cykelbana, men var de tvungna att ta så mycket av vägen? Det underlättar inte precis köerna, säger Maud Wallin, som bor i Bromsten.

Anledningen till att cykelbanan byggs är att sträckan är en del av det regionala cykelstråket mellan Kungsängen och city. Tidigare har cyklister varit hänvisade till lokalgatan Dagsverksvägen som går innanför Bromstensvägen, vilket inte anses vara tillräckligt hög standard för ett regionalt cykelstråk.

Kanske är det därför som en del cyklister i stället har valt de smala trottoarerna längs Bromstensvägen, vilket ställer till det för gående, enligt några av personerna vi möter på platsen.

– Idag cyklar många på trottoaren, i båda riktningarna, så jag tycker att det är väldigt bra att man bygger gång- och cykelbanan. Att bilvägen blir smalare är också bra för det är ingen som håller hastigheten i dag vilket skapar otrygghet, säger Tone Lund, som är ute med sina hundar.

Ska bli bättre

Trafikkontorets egna analyser av framkomligheten i och med den nya utformningen och planerade byggen visar att Bromstenvägen blir överbelastad i rusning. Men så illa som det är just nu ska det inte behöva vara när gång- och cykelbanan är färdig, enligt Gustaf Bergeröd, trafikplanerare.

– När det är färdigt kommer trafiksignalerna att programmeras om så att trafikflödena styrs optimalt efter vägens nya utformning. Vi inväntar att allt blir klart, vilket blir runt årsskiftet, sen kommer vi att följa upp löpande, säger Gustaf Bergeröd.

När det gäller den stora ökningen av fordon, runt 4000 fler per dygn, som väntas när Bromstensstaden står klar så är bedömningen att vägnätet har kapacitet för detta.

Inflyttningen i nya området börjar tidigast 2022.

– Förbifart Stockholm öppnar för trafik 2026. Då förväntas trafiken i området minska enligt Trafikverkets beräkningar, säger Gustaf Bergeröd.

Hur tycker du att trafiken fungerar på Bromstensvägen?

Foto: Mikael Andersson

Meer Sethu, Hässelby

– Jag pendlar mellan Hässelby och jobbet i Kista varje dag. Sedan de började bygga cykelbanan så undviker jag Bromstensvägen på morgonen, på eftermiddagen åker jag ganska tidigt och då är det okej.

Foto: Mikael Andersson

Maud Wallin, Bromsten och Elisabeth Fremberg, Bromsten

MW: – Det är bra med cykelbana men att ta bort körfält när det är så trafikerat? Nej.

EF: – Jag tycker inte om att köra där nu. Jag oroar mig också för att fler ska välja Duvbovägen, där jag bor, i stället. Där är 30 men det är ingen som håller hastigheten.

Foto: Mikael Andersson

Tone Lund, Bromsten

– Idag kör många alldeles för fort. Jag tycker det är väldigt bra att gång- och cykelbanan byggs. Ja, det bildas bilköer men framöver kanske folk väljer andra vägar i högre utsträckning?

Foto: Mikael Andersson

Patrik Lunning, Solhem

– Katastrof! Det är ju köer ända upp till Spångafolkan på morgonen! Det är i och för sig bra för cyklister men att ha en fil i varje riktning i stället för två? Jag har läst stadens material och analysen känns inte rätt.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

StockholmDirekt Comment Policy

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Please read our Comment Policy before commenting.

Nu får SL:s biljettkontrollanter kroppskameror

Nyheter På fredag inleds ett första försök Nu utrustas även SL:s biljettkontrollanter med kroppsburna kameror. Syftet är, enligt SL, att minska hot och våldssituationer – men även ha tydliga bevis vid överklaganden.måndag 19/11 20:10

Grönblåa förslaget: Sälj Vällingby centrum

Nyheter Men först ska det utredas Den grönblåa majoriteten vill se över möjligheten att sälja Vällingby centrum. Det framgår i det nya styrets budgetförslag.måndag 19/11 16:43