Falluckor ska hindra bilister från att köra för fort i Kälvesta. Bilden till vänster är en genrebild. Foto: Mostphotos/Victor Malmcrona

Här ska Kälvesta få falluckor – mot fortkörare

För att hindra att folk kör för fort tittar staden på en ny metod – falluckor. Sörgårdsvägen i Kälvesta är en av två platser i Stockholm där det nya hindret ska testas.

  • Publicerad 17:30, 16 aug 2019

En plåtlucka i vägbanan, och vid sidan av vägen sensorer som mäter passerande fordons hastighet.

Så fungerar de nya falluckorna som staden ska testa i Kälvesta, vilket SVT var först att rapportera om.

– Kör du för fort så öppnas en lucka och bilen får en smäll, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm.

Dynamiska farthinder

Falluckorna kallas för dynamiska farthinder, och skillnaden mot ett vanligt fartgupp är att de nya hindren inte märks av om hastighetsbegränsningen hålls, och är därför mer skonsamma mot busschaufförer.

– De nya hindren kan också kopplas till utrustning som finns i utryckningsfordon, som gör att de inte aktiveras ifall det skulle vara utryckning, säger Daniel Helldén.

Tanken är att hindren inte bara ska förhindra att bilister åker för fort, utan även motorcyklister kan aktivera falluckan om de inte håller hastighetsbegränsningen. Cyklister ska istället ledas runt hindren.

Kan det vara farligt för motorcyklister?

– Om du kör riktigt fort, men det handlar om 30-sträckor och de som kör för fort kanske i så fall ligger i 40–50. Då ska det inte vara någon fara och det kommer vara tydligt skyltat, säger Daniel Helldén.

Kan det bli skador på bilarna?

– Det ska det inte bli, utan det ska bara skapa ett obehag. Men jag vet inte vad som händer om du kommer i 90 knyck, säger Daniel Helldén.

Ska testas vid Sörgårdsskolan

Planen är att hindren ska testas vid Vårholmsbackarna i Vårberg och på Sörgårdsvägen i Kälvesta, nära Sörgårdsskolan – två platser där många kör för fort.

– De kör som galningar här, så det vore sjukt bra med farthinder, säger Anders Odenbrandt, vars två döttrar Emilia och Tuva går på Sörgårdsskolan.

Men om just hinder av typen falluckor är rätt är han inte lika övertygad om.

– Jag tycker det låter livsfarligt, både för omgivningen och föraren. Men nåt hinder behövs, alla regler ungarna har på skolan baseras på att vägen går här, säger han.

Anders Odenbrandt, med döttrarna Emilia och Tuva och deras kompis Matilda, står framför platsen där de nya farthindren är planerade att testas. Foto: Victor Malmcrona

Testats förut

Dynamiska farthinder har testats på ett 40-tal platser i Sverige, men de här blir de första i Stockholm.

– Det är en del av en stor trafiksäkerhetssatsning vi gör. Helst hade vi velat sätta upp fartkameror, eftersom de är bevisat mycket effektiva, men det får vi inte göra i staden för Trafikverket, säger Daniel Helldén.

De nya hindren beräknas kosta 6 miljoner kronor och efter en tvåårsperiod ska projektet utvärderas. Är det lyckat kommer fler platser få de nya farthindren.

Trafiknämnden ska fatta beslut i frågan 29 augusti.

Falluckor ska hindra bilister från att köra för fort i Kälvesta. Genrebild/Arkivbild. Foto: Mostphotos/Mikael Andersson

Insamling för beslagtagen båt i pirathamnen

Nyheter Initiativtagaren: "Båten är inte värd det i pengar, men det är Lasse" Under avhysningen av pirathamnen vid Årstaviken på Södermalm, tog Kronofogden Lasse Larnes husbåt i beslag. Nu har en insamling startats för att hjälpa honom få tillbaka sitt hem.onsdag 18/9 12:02

Ordningsvakterna blir kvar vid Brommaplan – i tre år till

Nyheter Vill se ett samarbete med SL:s vakter Förra hösten tecknade Stockholms stad ett avtal med polismyndigheten om att ha ordningsvakter patrullerandes vid Brommaplan. Nu har avtalet förlängts till 2022.onsdag 18/9 12:01

Vi är Västerort

Stockholm Direkt