Positiv. Aron Mostafi (th) cyklar varje dag. "Det är suveränt att polisen kollar hur det står till med cyklisternas trafikkunskaper. De som cyklar måste också tänka på trafikreglerna, de gäller för alla" säger han. Peter Enell, kommunpolis, var nöjd med insatsen. Foto: Sacharias Källdén

Här ska polisen lära cyklister trafikregler

Frågor om körkort, vägmärken och hörlurar. En broschyr om trafikregler. Här inleder polisen på Kungsholmen sin riktade insats som ska kartlägga cyklisterna i stadsdelen. Målet är att minska olyckorna.

  • Publicerad 06:51, 9 nov 2018

Det är korsningen S:t Eriksgatan/Fleminggatan som är först ut när kommunpolis Peter Enell med några kollegor sätter stadsdelens cyklister under lupp på onsdagskvällen.

Det är den första av flera tänkta tillfällen där polisen ska ut och möta cyklister i stadsdelen.

Att det är just cyklister som är i fokus, och inte bilister eller gående, är för att det är ett av polisens medborgarlöften på Kungsholmen.

Polisen vill utbilda och straffa cyklister

”Cykeltrafikanter skall förses med mer information gällande regler för att förebygga olyckor på cykelbanor och i rondeller”, som det uttrycks i löftena.

Målet är att olyckorna ska minska, enligt kommunpolisen Peter Enell.

– Vi får många klagomål om att cyklister cyklar mot rött, använder gångbanor eller inte stannar vid övergångsställen. Jag tycker det är tydligt att trafikkunskapen hos många som cyklar inte är så hög, säger han.

Viss utvalda platser

Som en del i arbetet att förebygga olyckor följer de nu också olycksstatistiken där de oskyddade trafikanterna – fotgängare och cyklister – är inblandade. Det är för att se om vissa platser är mer utsatta än andra så de vet var de ska rikta insatserna, enligt Enell.

Polisen pudlar efter missen som fick cyklisterna att rasa

Men insatserna nu handlar inte om att bötfälla eventuella syndare, utan att prata med cyklister och informera om gällande trafikregler.

– Vi har med oss några enkla frågor som om cyklisterna har körkort, vilket kan vara intressant tycker jag. Vi ska visa tre trafikmärken och se om de vet vad de betyder. Om de använder hjälm eller hörlurar tänker vi också notera. Tanken är också att informera de som cyklar och ge dem en liten broschyr med regler, säger han.

Hur ska såna frågor hjälpa er att minska antalet olyckor?

– Det ger en hint om hur det ser ut med kunskapen. Vi vill se vad det här ger innan vi går vidare, och vi behöver få in ett hyfsat stort underlag först.

En som stannar för att svara på polisens frågor är Anna von Friedrichs Grängsjö.

– Jag tycker att insatsen är bra. Det är många cyklister som inte kan trafikreglerna och inte har körkort. Cykeltrafiken i Stockholm fungerar inte så bra, många cyklar så fruktansvärt fort, som om det vore landsvägskörning, säger hon.

Efter insatsen summerar Peter Enell onsdagens möten med cyklister.

– Vi pratade med omkring hundra cyklister och det var ett positivt bemötande. Men kunskapsnivån kring trafikregler var inte så god. Men det här var en bra variant som vi kommer göra igen, säger han.

Så säger Cykelfrämjandet

Lars Strömgren, ordförande i Cykelfrämjandet Stockholm, tycker att det är bra att polisen är engagerar sig och har en dialog med cyklister.

– Ingen blir ledsen av information. Enligt en studie från VTI kring detta så stämmer det till viss del att en del cyklister inte alltid har koll på reglerna men den visade sig också att man inte kände till sina rättigheter. Att man visst får cykla på övergångsställen eller på vägbanan till exempel, säger han.

– Det är inte alltid det som målas upp av polisen. Poliser får ofta uttala sig och uttrycka åsikter kring cyklister i media som inte är belagda med statistik, att de är en fara för andra och sig själva och bryter fler regler än andra. Men att cyklisters regelefterlevnad skulle vara det största problemet för den trafiksäkerheten är inte en verklighetsbild jag delar. Det är även många bilister som kör mot rött eller för fort i stan och som många fler dör av. Det är bara en procent av alla olyckor som är mellan fotgängare och cyklister till exempel. Vi måste, från alla håll och trafikantgrupper visa hänsyn, säger han.

Att cyklister bryter mot regler behöver inte heller bero på okunskap utan bristande infrastruktur enligt honom. Cykelfrämjandet har nu också fått pengar för att bland annat göra informationsfilmer om hur man sköter om sin cykel och kring gällande trafikregler, berättar Lars Strömgren.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

StockholmDirekt Comment Policy

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Please read our Comment Policy before commenting.

Nu får SL:s biljettkontrollanter kroppskameror

Nyheter På fredag inleds ett första försök Nu utrustas även SL:s biljettkontrollanter med kroppsburna kameror. Syftet är, enligt SL, att minska hot och våldssituationer – men även ha tydliga bevis vid överklaganden.måndag 19/11 20:10

De springer runt Mariatorget – i ett dygn

Nyheter Galna satsningen på Södermalm för välgörenhet Under 24 timmar kommer ett gäng stockholmare springa runt Mariatorget. För Musikhjälpen såklart.måndag 19/11 16:40