Maja Cederlund har vintercyklat i 17 år.

Här slog vintercyklingen rekord i Stockholm

Trots snö och is – i januari slogs det rekord i antal cyklister på flera platser i Stockholm.

  • Publicerad 14:56, 14 feb 2019

Antal stockholmare som väljer hojen även vintertid har ökat de senaste åren. Nu visar siffror från stadens mätpunkter visar att det slogs rekord vid sex av passagerna meddelar nu trafikkontoret. Knappt på vissa håll – men rejält på andra ställen.

Han kämpar mot snö och slask – dygnet runt

Joakim Boberg, cykelplanerare på trafikkontoret, betonar dock att de inte kan slå fast några helhetssiffror kring vintercyklingen än. Det presenteras i vår.

– Det är först när vintern är slut som vi vet helheten. Men flödena i januari är på fortsatt hög nivå, där några passager slår rekord. Längs Huddingevägen var det till exempel 31 procent fler passager jämfört med 2018, säger han och tror att satsningen på fler cykelbanor och sopsaltning åtminstone gett bättre möjligheter för vintercyklingen.

En av vintercyklisterna är Maja Cederlund. Hon har hojat året runt i 17 år och rullar från Älta in till jobbet på Östermalm.

– Jag tycker att det verkar öka för varje år i alla fall i Nacka. Och här ser det ju nästan ut som att det är vår, säger hon och pekar mot de cyklister passerar.

Gående ska få bättre snöröjning – nästa år

Cykelexperten Christian Gillinger som driver Cyklistbloggen både gläds och överraskas av siffrorna.

– Det är jättebra och kul att folk hojar på vintern. Man blir frisk av det. Jag trodde det skulle minska eftersom det har varit så jäkla isigt, säger han.

Han har vintercyklat sedan 2004. Men förra veckan ställde han för första gången cykeln och tog tuben när underlaget, med mycket isspår, blev för farligt. Han är väldigt kritisk till den bild av snöröjning för cyklister kontra fotgängare som målats upp i media, att cyklister kan susa fram överallt på asfaltsrena underlag.

"Sluta hetsa mellan cyklister och gående"

– När man cyklar två mil om dagen får man inte den bilden och de bilder som har publicerats har många gånger varit på en gång- och cykelbana. Det har framställts som att om man gör mindre för cyklisterna så blir det bättre på trottoarer och för biltrafiken, det stämmer inte. Den polariseringen mellan trafikslag känns korkad. Det är viktigt att det snöröjs så att alla kan komma fram, säger han.

Här slogs det rekord i januari

Bergslagsvägen (Råcksta)

2018: 9079

2019: 9632

Hägerstensvägen (Örnsberg)

2018: 12321

2019: 12428
 

Munkbron

2018: 65775

2019: 66391
 

Sofielundsplan/Nynäsvägen

2018: 22144

2019: 24330
 

Årstabron

2018: 17665

2019: 17747
 

Örbyleden/Huddingevägen

2018: 6591

2019: 8637

Källa: trafikkontoret

– Det har funkat ganska bra att cykla, vissa veckor har det varit svårt. Det känns som att det blir fler och fler som cyklar på vintern. Det är skönt att komma ut och man slipper tunnelbanan, säger Petra Smitmanis. Foto: Per Brandt

– Trottoarerna här har varit dåligt snöröjda, men det har cykelbanorna också varit på vissa ställen. Jag fick ställa cykeln och gå i förra veckan, säger Maja Cederlund som jobbar på Naturvårdsverket med klimatfrågor om debatten kring snöröjningen Foto: Per Brandt