Här väljer de gatan istället för nya cykelbanan

Kritiserad och försenad, men nu är Värtavägens cykelbana så gott som klar. Men staden hotar en entreprenör med skadestånd och delar av sträckan förbryllar cyklister.

  • Publicerad 17:38, 9 okt 2018

Den har varit omstridd sedan planerna presenterades, den nya cykelbanan på Värtavägen, som hyllats av cyklister men kritiserats av boende i området.
Men nu är den så gott som färdig.

En del målningsjobb är kvar och trafiksignaler ska kopplas i men nu går det att cykla från Tegeluddsvägen till Karlaplan. Bland de cyklister vi stoppar på sträckan är det tummen upp som gäller på det stora hela.

Då är bygget på Värtavägen klart

– Det är fantastiskt. Det byggs ju en ny stadsdel i Värtahamnen då är det bra att det finns förutsättningar för oss gamla gubbar och tanter att cykla, säger Gunnar Birkne som skojsamt benämner sig själv som "fyrfaldig Tour de France-vinnare".

Men helt enkelt verkar det inte vara. Framförallt inte om man ska korsa Valhallavägen. I rondellen vid finns en hel del skarpa kurvor och många cyklister väljer att cykla ut i vägen trots den sprillans nya asfalten. Per Grängsjö är en av dem.

– Ja, jag undrade ”hur tänkte man nu?”. Det känns lite konstigt, jag och alla andra åker såklart där det är enklast, säger han och tycker även att det är får många höga trottoarkanten längs sträckan.

Så hur är det tänkt?

Kommer man från Gärdet rekommenderar staden den vänstra vägen. Att man också har gjort en cykellösning till höger är för att cyklister ska kunna välja ”den genaste vägen” beroende på vart man ska enligt trafikkontoret.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Men skulle det fortsätta att vara otydligt kan det bli aktuellt att kolla på att förbättra hänvisningarna.

De många snäva kurvorna, som inte följer stadens egna riktlinjer, motiveras med platsbrist.

– Genom att det finns flera möjliga vägar att åka går det att undvika tvära kurvor på platsen. Genom att ha flera olika möjligheter ger vi en valfrihet för cyklisterna, säger Ola Eriksson, presstalesperson på trafikkontoret.

NÖJD. Gunnar Birkne tycker den nya cykelbanan är toppen. Foto: Per Brandt

Men även om själva jobbet på plats snart är klart är efterspelet långt ifrån avgjort.
Staden tänker kräva ett konsultbolag på skadestånd för felaktiga bygghandlingar, något Mitti var först att berätta om. Det har lett till "extra omfattande arbeten under projektets gång" enligt Ola Eriksson.

Men hur stort skadestånd det kan bli tal om är inte klart, diskussion pågår enligt honom.

Hur stor slutnotan blir, budgeten höjdes från 31 till 58 miljoner under processens gång, återstår att se. Bygget skulle ha varit klart i somras enligt det senaste beskedet och det kan bli tal om att även kräva pengar av byggentreprenören för förseningarna.

– När projektet är slut kan vi se om de dragit över tidsplanen och om det i så fall är aktuellt att diskutera eventuella ersättningar, säger Ola Eriksson.

NJA. Per Grängsjö tycker att det är bra att cykelbanan byggdes men har några frågetecken för utformningen. Foto: Per Brandt

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Se filmen: Här lyser julbelysningen i City

Nyheter Trafikkontoret: "Det stämmer faktiskt" Nu är det julstämning i stan. Trafikkontoret har börjat sätta upp belysningen.tisdag 16/10 20:00