700 meter. Så lång bit av Häradsvägen vill SVOA gräva upp. Foto: Sara Ringström

Häradsvägen ska grävas upp

Den redan hårt trafikerade Häradsvägen ska få ytterligare ett hinder. En viktig vattenledning som ska försörja hela Södertörn med dricksvatten ska grävas ner under vägen. Det kommer innebära avstängda körfält och skytteltrafik.

  • Publicerad 15:04, 11 mar 2019

Stockholm vatten och avfall vill anlägga en ny huvudvattenledning under marken mellan Källbrink och Långsjön.

Ledningen kommer behöva grävas ner under delar av Häradsvägen vilket kräver att ett körfält stängs av. Det skulle innebära skytteltrafik på den redan vältrafikerade vägen.

Även villagator kommer att påverkas.

Redan i dag går en vattenledning mellan Källbrink och Långsjön som försörjer Huddinge, Haninge, Nacka, Tyresö, Nynäshamn, Värmdö och sydöstra Stockholm med dricksvatten. Problemet är att området växer och därmed behöver vattenledningarnas kapacitet utökas. Dessutom börjar ledningen bli gammal och är i behov av renovering.

Att helt enkelt renovera den nuvarande ledningen är inte ett alternativ. Om ledningen stängs av skulle delar av området stå utan dricksvatten redan efter ett dygn.

700 meter av Häradsvägen

Stockholms vatten och avfall har utrett två alternativa sträckningar för ledningen. Det alternativ som det kommunala vattenbolaget förespråkar är det enklaste alternativet och går huvudsakligen under bilvägar.

Det alternativet skulle påverka 700 meter av Häradsvägen och 1 500 meter villagator, kosta 170 miljoner och vara klart inom fem år. Arbetet på Häradsvägen skulle antingen ta fyra somrar eller ett år om det gjordes utan uppehåll.

Enligt Stockholm vatten och avfalls trafiksimuleringar kommer risken för spridning av köer vara låg, om arbetet förläggs till sommartid.

Malin Danielsson (L), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnad, och kommunstyrelsen i Huddinge vill att SVOA väljer det mer kostsamma alternativet som skulle innebära mindre påverkan på trafiken på Häradsvägen. Foto: Henrik Lindstedt

I veckan tog Huddinges kommunstyrelse ställning mot det alternativet. De vill istället se ett dyrare och mer tidskrävande alternativ eftersom det skulle innebära mindre påverkan på trafiken och boende i området.

– Det är givetvis viktigt att vattenledningen byts ut, men vi måste också se till att människors vardag fungerar och en avstängning av en stor del av Häradsvägen under en så lång tid kommer vara riktigt problematiskt, säger Malin Danielsson (L), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor.

49 000 lastbilar på villagator

Det alternativet kommunen vill se kräver att man borrar en 1 400 meter lång tunnel genom berggrunden. Då skulle endast 300 meter av Häradsvägen och 500 meter av villagatorna påverkas.

Det här alternativet skulle kosta 350 miljoner och beräknas kunna vara färdigt inom sju år.

Är det värt så mycket tid och pengar?

– Om man ser till att detta är en investering som kommer att förse alla Stockholm vattens kunder i Huddinge, Haninge, Salem, Nynäshamn, Tyresö, Nacka, Värmdö och sydöstra Stockholm med dricksvatten så kan merkostnaden vara rimlig, säger Malin Danielsson.

Borrningen av en bergtunnel skulle också innebära att runt 49 000 lastbilar med 280 000 kubikmeter sprängsten skulle köra genom villaområdena.

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.