SAKTAR IN. Även om det är fri sikt så hjälper inte det då få bilister visar hänsyn till att barn och hästar vistas på vägen, säger Mariêle Sillfors som äger Karlsunds ridskola. Foto: Claudio Britos

Hastigheten sänks inte trots lastbilsolyckan

Efter olyckan vid Karlslunds ridskola i söndags kräver ridklubben nu sänkt hastighet på vägen i Grödinge kyrkby. "Ska det behöva bli en dödsolycka innan någon gör något?" frågar ridskoleägaren Mariêle Sillfors.

  • Publicerad 07:00, 2 okt 2019

Strax före klockan nio på söndagmorgonen körde en lastbil förbi Karlslunds ridskola i Vårsta. Någonting hände så att föraren förlorade kontrollen över bilen som kanade nedför den branta slänten, genom staketet in på ridbanan och vidare ner i en hästhage där lastbilen välte.

Enligt polisen fick föraren åka med ambulans till sjukhuset med smärta i rygg och nacke. Det finns ingen misstanke om brott.

– Det var en hårsmån från att en ponny blev krossad. Och hade lastbilen brakat ner en timme senare hade det varit knatteridning med ridbanan full av barn. Det var ren tur att detta inte slutade i katastrof, säger Peter Wiklund som är pappa till barn på ridskolan.

Sprang av sig skorna

En av hästarna som stod i hagen intill när lastbilen rasade ner blev så skärrad att den sprang runt i hagen tills alla skor ramlat av hovarna. Den hästen är på måndagen fortfarande skärrad och gör tvära skutt när en bil gasar på vägen ovanför.

– Man ser här hur lastbilen tagit med sig staketet. Det är inga bromsmärken på vägen, så den måste väl ha kommit i minst 70 blås, säger Mariêle Sillfors som äger Karlslunds Ridskola.

OLYCKA. Så här såg det ut på söndagsmorgonen när en lastbil välte in i en hästhage i Grödinge. Foto: Privat

Hon berättar att detta inte är första gången som trafiken vid Karlslund orsakar olyckor. När ridskolebarnen ibland behöver korsa vägen till häst så har det hänt att gasande bilar och motorcyklar skrämt hästarna så att barn blivit avkastade. En gång blev en häst så uppskrämd att den skenade rakt ut i korsningen och blev påkörd.

För att undvika olyckor borde hastighetsgränsen sänkas till 30 kilometer i timmen utanför ridskolan, i alla fall under de tider på det hålls lektioner, tycker Mariêle Sillfors.

Hastighetsgränsen står kvar

Men att få hastighetsbegränsningen sänkt från de 70 som gäller i dag är en kamp ridklubben på Karlslund har drivit i över tio år, utan framgång.

Vägen är Trafikverkets men eftersom den är alltför liten är hastighetsbestämmelserna här inte den myndighetens beslut att fatta. Det ligger istället hos Länsstyrelsen.

– Men innan vi fattar beslut skickar vi remisser till trafikverket, kommun och polis för att höra vad de tycker och tänker. Och skälen för deras bedömning tar vi med i vår bedömning, säger Adli Assali, som är enhetschef på Länsstyrelsen.

Senaste beslutet kom i våras och där klubbades det att en hastighetssänkning inte är befogad.

– Trafikverket tyckte inte att väghastigheten skulle sänkas. Det är utanför tätbebyggda områden och där är 70 kilometer i timmen bashastigheten. Och det har inte visats att platsen i sig har genererat utryckningar från polisen, så det motiverar ingen sänkning, säger Adli Assali.

VARNING. Ridskolan har satt upp egna skyltar där de ska gå över vägen. Foto: Claudio Britos

ORO. För att komma upp och rida i skogen måste ridskolan ta hästarna över vägen. En gång blev en häst så rädd för en bil som gasade förbi att den skenade rakt ut i Nynäsvägen. Foto: Claudio Britos

Kommunen var den enda remissinstansen som tyckte att en hastighetssänkning var befogad, men det räckte inte.

– Vi kan fortfarande uppmärksammas när något händer och då kan vi göra en bedömning utifrån det. Men beslutet som skickades ut i april, att det inte blir en hastighetssänkning på vägen, det står fast tillsvidare, säger han.

David mot Goliat

För Mariêle Sillfors på ridskolan känns det hopplöst.

– Ingenting händer. Det känns som en kamp mellan David och Goliat. Och det känns tröstlös när man bollas mellan olika instanser. Tillslut ger man upp, säger hon.

Hon berättar att en ridskola i Nykvarn får hastighetsgränsen sänkt på vägen utanför dem efter att en dödsolycka skett.

– Ska det behöva vara så? Ska det behöva bli en dödsolycka innan någon gör något?