Idag kom beskedet att Direktpress och Mitt i slås samman. Patrik Vincent, vice vd på Direktpress, tror att det kommer att stärka lokaljournalistiken i Stockholm. Foto: Frida Brooke/Jonas Herjeby

Historiska beskedet: Direktpress och Mitt i går samman

Varje vecka förses nästan en miljon hushåll i Stockholm med gratistidningar från Direktpress och Mitt i. De två tidningshusen har länge varit konkurrenter, men nu står det klart att de kommer gå samman.

  • Publicerad 15:46, 18 jun 2020

I förmiddags tillkännagavs en av de större medieaffärerna på senare tid. Direktpress moderbolag Ge-Te Media AB har köpt alla aktier i Mitt i, så från och med idag ryms de två tidningarna inom samma koncern

– Det är något som vi strävat efter länge och det känns oerhört bra. Det finns en enorm potential i ett enat gratistidnings-Stockholm, och att få arbeta tillsammans med Mitt i och våra egna enheter kommer bli en fantastisk resa, säger Patrik Vincent, vice vd på Direktpress.

Affären, menar Patrik Vincent, är ett sätt att säkra lokaljournalistiken i Stockholm och att värna ett demokratiskt ansvar. Alltså att alla har rätt till att ha koll på vad som händer i deras kommun, oavsett om de har råd med en morgontidningsprenumeration eller inte.

"Kommer titta på vilka styrkor som finns"

Det hela har möjliggjorts genom bland annat en långsiktig investering av bolaget Byggmästare Anders J Ahlström Holding AB.

Vad sammanslagningen i praktiken kommer att betyda för gratistidningsläsarna i Stockholm är ännu inte helt klart.

– Det kommer bli en del förändringar, men jag kan inte säga exakt vad än. Vi kommer titta på vilka styrkor som finns i de två tidningarna och bygga ett gemensamt, starkt mediebolag. Om vi kan bygga upp det här på ett smart och lönsamt sätt får vi mer resurser till att satsa på bättre lokaljournalistik, och det kommer gynna alla, säger Patrik Vincent.

I den nya koncernen avses Patrik Vincent bli vd för Direktpress och Mitt i, och Mikael Benckert från Mitt i avses bli vd för moderbolaget Ge-Te Media.