Egot får stanna utanför när Didrik Thott, Sebastian Thott, Sharon Vaughn, och Johan Becker gör musik. Lagarbete var vad som låg bakom succén med ”Rising sun”. Foto: Andreas Enbuske

Hitmusik från ett källarhål

Den är helt grå – och ligger i en källare på Skeppargatan. I Grey Room studios skapades låten som dragit in mest intäkter av alla låtar av utländska låtskrivare i Japan förra året. Vi träffade genierna bakom hitten.

  • Publicerad 10:00, 6 jul 2013

Grey Room studios ligger diskret en halv trappa ned, i en källare på Skeppargatan där tjocka väggar och perfekt akustik skapar en optimal ljudmiljö. Luften är tät utan att vara tryckande. De gråmålade väggpanelerna och den grå heltäckningsmattan suger upp allt onödigt brus.
Det är här som Östermalmsborna Johan Becker och bröderna Didrik och Sebastian Thott skapade låten ”Rising sun” tillsammans med Vasastadsbon Sharon Vaughn. Låten som drog in mest royalties/intäkter av alla låtar skapade av utländska låtskrivare i Japan under 2012.
Det är den japanska motsvarigheten till STIM, som delar ut priset Jasrac Award.
– Det är det finaste du kan få som låtskrivare, det är som att vinna en Grammy i USA, säger Johan Becker.
Låten har dragit in flera miljoner. Inte ens upphovsmännen själva har koll på exakt hur många, då skivbolagen lämnar nya siffror varje vecka.

”Finns en magi”

De fyra har jobbat en hel del tillsammans, och det är här musiken skapas.
– Vi har vår bas här på Skeppargatan. Vi är ute och reser mycket, men återvänder alltid hit för att jobba.
En soffa och ett bord från IKEA är de enda möblerna i studion, som känns förvånansvärt ombonad. Och så är det högt i tak.
– På Gyllenstiernsgatan där vi satt tidigare, var det lågt i tak och väldigt oinspirerande, säger Didrik Thott.
– Här finns en magi. Så fort vi klev in i studion kände vi att här kan vi göra bra musik, säger Sebastian Thott.
Det är inte bara studion som ger bra vibbar. Även Skeppargatan och kvarteren omkring får tummen upp av de tre Östermalmsborna.
– Det ligger flera studios i närheten. Så fort vi tar lunch eller går ut för en fika så träffar vi människor vi känner, säger Johan Becker. Det finns mycket musik i de här kvarteren. Även om man kanske inte tror det.
Hur märks Östermalm i er musik?
– Det finns alltid party i våra låtar. Vi skriver lyxiga, eleganta melodier som har det lilla extra, säger Johan Becker och skrattar.
Didrik Thott har en annan teori:
– Vi trivs så bra här. Och om man trivs, då jobbar man bättre. Det märks på låtarna om du håller till i ett område som inte är så kul.
Okej. Men om ni skulle skriva Östermalms nationalsång, hur skulle den låta då?
– Den skulle vara en partylåt med sofistikerad text. Inget tramsigt, alltså. Tänk dig en pumpande klubblåt, säger Sharon Vaughn.
Sebastian Thott instämmer:
– Ja, en klubb-låt med en seriös ton. Jag tänker mig att den framförs av en ung kille eller tjej i 20-årsåldern, kanske Petra Marklund. Fast hon bor nog inte på Östermalm.

Fakta

Exile – Rising sun 

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.