Närvaro. Erik Söderlind på Järfälla gymnasium har sett att hans elever har högre närvaro efter att skolan bytt till distansundervisning. Foto: Privat

Högre närvaro i gymnasiet med distansplugg

För några veckor sedan stängde landets gymnasieskolor och gick över till distansundervisning. Läraren Erik Söderlind på Järfälla gymnasium tycker att omställningen har fungerat bra, men att det finns nackdelar.

  • Publicerad 16:41, 22 apr 2020

Jag har högre närvaro nu under mina lektioner

För ungefär en månad sedan stängdes klassrummen på Järfälla gymnasium, precis som på många andra skolor i Sverige för att hindra spridningen av corona.

Sedan dess har skolans undervisning flyttats ut på internet. Läraren Erik Söderlind undervisar ett 100-tal elever på skolan, i engelska, sociologi och historia.

Omställningen har fungerat bra, tycker han.

– Det är lite annorlunda, så klart. Vi har verkligen kastats in i det här, men det känns som att vi var redo. Man har länge pratat om att lära ut mer digitalt.

Elever visar närvaro med video

På Järfälla gymnasium går drygt 1 000 elever. Erik Söderlind är en av cirka 90 lärare på skolan, och håller dagligen två till tre lektioner från sin dator, via tjänsten Google meet.

Vid varje lektionstillfälle träffar han 20 till 30 elever. En lektion börjar med en incheckning, där eleverna får visa sin närvaro.

– Det är så att jag ska se att de inte är på Mall of Scandinavia, eller liknande, utan att de faktiskt sitter ner och följer med, säger Erik Söderlind.

Efter incheckningen går han igenom instruktionerna för dagens lektion, och de avslutas sedan med en utcheckning – efter en eventuell inlämning.

Högre närvaro

Eleverna har haft högre närvaro efter att undervisningen blev digital, och Söderlind berättar att deras resultat är bra.

– Jag har högre närvaro nu under mina lektioner. Det kan bero på många saker, men en sak tror jag är att många känner att den här situationen kräver att de är mer disciplinerade.

Erik Söderlind har varit lärare i drygt tre år på Järfälla gymnasium. En nackdel med den digitala undervisningen är att kontakten med enskilda elever blir lidande, menar han.

– Jag blev inte bara lärare för att undervisa, utan också för att jag är intresserad av människorna och hur deras liv ser ut, säger Erik Söderlind och tillägger:

– Det är också ett viktigt insteg i min pedagogik, att prata om vad som händer utanför lektionerna. Det kan man inte på samma sätt nu.

Distansundervisning

Google Meet möjliggör möten med klassen där eleverna loggar in i samma klassrum.

Läraren och eleverna genomför lektionen tillsammans i Google meet där instruktioner ges, diskussioner pågår kring det aktuella innehållet i lektionen och där svar på frågor är möjliga att få direkt.

Stockholm Direkt