Botten. Hemlösa bröt sig in och bosatte sig på hennes båt. Sedan sjönk den. Nu vill Jessica Vennberg ha hjälp med bärgning. Foto: Jannie Flodman

Hon vill ge bort båtvraket på Kungsholmen

Vräkt. Olagligt ankrad. Sedan ockuperad av hemlösa. Och nu; sjunken, ståendes på kanalens botten, mitt i Stockholm. Det omskrivna vraket Felicia af Skums ägare ber om hjälp: "Vill någon ha min båt?"

  • Publicerad 15:10, 27 dec 2019

Om jag visste att det var olagligt? Absolut.

Hon syns tydligt från S:t Eriksbron. Med 17 meter i längd och sex meter i bredd är pråmen Felicia af Skum en stor husbåt. Alla delar är i original, vilket gör att hon med sina 98 år skulle kunna k-märkas. Men istället ligger hon förlist vid Kungsholms strand. Det kommer inte att ändras under en överskådlig framtid.

–Jag gick helt upp i linningen när hon sjönk. Det är en jättehärlig båt, stor som en fyra, där jag och mina barn bodde i många år. Den gjorde oss lycklig, berättar ägaren Jessica Vennberg, som nu väljer att träda fram.

Hon vill berätta sin historia om hur det blev så här. Och be om hjälp med att bli av med den havererade sjöfarkosten.

Jessica Vennberg köpte fartyget för en halv miljon kronor 2009 i samband med en skilsmässa: "Det var en dröm eftersom pappa alltid haft båt. Jag och mina barn blev båtfolk." Då hade de kajplats vid Norr Mälarstrand, där Felica af Skum legat i 40 år.

Efter en tvist med Stockholms hamnar fick de flytta på sig och ankrade då i Marievik, en misskött marina som i åratal styrts under skumma omständigheter. Där blev de vräkta på ett väldigt oklart sätt i september 2018. Hela hamnen ska stängas och enligt Vennberg så var det en grupp anonyma män som bryskt flyttade på båten en dag när hon inte var på plats.

Båtvrak blir kvar på Kungsholmen

Vraket syns väl från S:t Eriksbron. Foto: Jannie Flodman

Ankrade utan tillstånd

Hon placerade då Felicia af Skum i docka på Beckholmen för att genomgå det underhåll som en träbåt kräver. Efter det började golgatavandringen. Väntetiden på kajplats mäts i decennier i Stockholm och skutan blev hemlös.

– Vi var tvungna att puttra ut. Så jag la till här, vid Kungsholms strand. Om jag visste att det var olagligt? Absolut. Men jag trodde att det skulle lösa sig. Det gjorde det inte. Allt drog ut på tiden och, tja, sedan kom livet emellan, minns Jessica Vennberg, som sedan flera år har adress på land.

Hon tittade till sin båt med jämna mellanrum. I våras hade hon haft inbrott. Saker saknades och båten hade vandaliserats. Vid nästa besök märkte hon att människor flyttat in.

"En riktig knarkarkvart"

– Det satt madrasser för fönstren. Inuti såg det fördjävligt ut, en riktig knarkarkvart. Jag ringde polisen som sa att de inte kunde göra något.

Slutligen träffade Vennberg på ett luggslitet par som bosatt sig på båten. Hon skällde ut dem.

– Jag skrek åt dem, och sa att om de ändå skulle bo där fick de visa respekt. Inte beckna bort mina prylar, utan sköta om båten. Jag tänkte att det var bättre att ett enda par bodde där än att massa människor kom och gick och stal saker.

Men det höll inte. Felica af Skum sjönk i september 2019. Enda dagen såg hon perfekt ut. Dagen efter stod hon på botten. Att hon sjunkit så snabbt naturligt – en träbåt tar alltid in vatten och ska pumpas regelbundet – är uteslutet. Det är sabotage.

– Jag tror att de slitit bort saker ur maskinrummet för att sälja dem, och att det då blivit hål så att hon tagit in mer vatten än normalt.

Foto: Jannie Flodman

Kan kosta henne en halv miljon

Enligt Stockholms hamnar är det nu ett försäkringsärende att bli av med vraket. Notan om staden ska frakta bort, hugga upp och skrota Felicia af Skum kan enligt Vennberg sluta på 500 000 kronor. En kostnad som hamnar på henne om hon inte kan lösa situationen själv.

Därför ber hon nu om hjälp att ta upp och täta sitt gamla hem, så att den gamla skorven flyter igen. Om någon vill ha Felicia af Skum så skänker hon gladeligen bort henne i befintligt skick.

– Det är en fantastisk båt som fortfarande är värd ett par hundra tusen kronor. Bara man fixar lite med henne.

Övergivna sjövrak kostar staden miljoner – här är listan