Vi har satt ihop en guide till SL:s förseningslingo vid förseningar, Foto: Arkvidbild; Clarence Frenker

Höstguide: Så här tyder du SL:s förseningslingo

Lövhalka, växelfel eller signalfel kan höras från högtalarna. Men vad betyder egentligen SL:s felmeddelanden? Här är en guide.

  • Publicerad 09:23, 16 okt 2019

SL har nu gått ut och varnat för att lövhalkan kommer komma som ett brev på posten nu när hösten är här. Men det är inte de enda förseningsmeddelanden som kan komma från högtalarna på perrongerna och stationerna. Men vad betyder utropen egentligen?

SL flaggar för sänkt hastighet på gröna linjen

Här är en guide till SL:s förseningslingo, som vi gjorde för några år sedan men som är lika aktuell idag. Klipp ut och spara!

Nu höjs priset på SL-kortet igen

Så här tyder du SL:s förseningslingo

Vi tog hjälp SL:s informationsavdelning för att bena ut vad de korthuggna beskrivningarna egentligen betyder.

Vagnfel– En klassiker. När något gått sönder. Det kan till exempel vara en dörr som inte öppnas eller stängs ordentligt som gör att det tåget måste tas ur trafik för reparation.

Signalfel– Signalerna i tunnelbanan är motsvarigheten till trafikljus i biltrafiken. Signalerna visar var tågen befinner sig och ger förarna grönt ljus. Om de inte fungerar som de ska blir det superfarligt. Då kan tåg krocka med varandra på spåren. Så fort signalerna strular stoppas trafiken tills allt är lagat.

Hög belastning– Enklare uttryckt: mycket folk. Används när det är så många som vill kliva på eller av att trafiken blir stående längre än planerat. I värsta fall kan föraren tvingas köra förbi hållplatser även om där står folk och väntar. Det sistnämnda är vanligare för bussar.

Tekniskt fel– Används alla gånger då det inte finns något mer specifikt alternativ för att beskriva det som inte fungerar.

Trafikhändelse– Används till exempel när en buss blir försenadtill en station där ett inväntande pendeltåg står, och tvärtom. Beskriver de dominoeffekter som kan uppstå i SL-trafiken.

Rökutveckling– Ingen rök utan eld heter det men detta behöver inte betyda att det brinner i tunnelbanan. Det kanske är några bromslameller som fastnat eller så brinner det utanför tunnelbanan så rök kommer in. Hur som helst måste källan till röken hittas och stoppas omgående. Så länge det ryker får inte föraren stanna på stationen och släppa av resenärer. Ibland tvingas tåget köra förbi den rökdrabbade stationen.

Ordningsproblem– En person i tunnelbanan slåss eller beter sig hotfullt, antingen mot andra resenärer eller mot personalen.

Sjukdomsfall– Ovanligt tydligt. En resenär har blivit sjuk på ett tåg eller i en buss och föraren måste stanna i väntan på ambulans.

Personalbrist– Föraren som var schemalagd för att köra är sjuk, försenad eller bara uteblir och ingen annan kan hoppa in istället.

Lövhalka eller spårhalka– När fuktiga löv fastnar på spåren bildas en smet som gör att spåret blir halt. Leder till att föraren måste sänka hastigheten för att inte riskera att tåget glider vidare trots inbromsning. Liknande problem finns i alla delar av världen. I Australien är det istället insekter som faller ner på spåret och skapar en halkig smet – när de blir överkörda. Gäller även regn när väderleklen är mellan 0 till 5 grader, då blir vattnet trögflytande och ligger kvar på spåren.

Solkurvor– Ett större problem för SJ än för SL. Kan uppstå på sommaren då solen ligger på som starkast. Solen gör att metallen i spåren expanderar och blir böjd. Blir böjen för stor riskerar tågen att spåra ur. Trafiken stoppas i väntan på avkylning.

Rådande väderhållanden– Byråkratsvenska för snö och is. Om inte spår och vägar är snöröjda ställs trafiken in tills det är säkert att köra igen.

Bilkö– Främst ett problem för bussar och spårvagnar, som på många ställen kör i samma fil som biltrafiken. Har nära koppling till ”trafikhändelse”.

Framkomlighetsproblem– Betyder att något står i vägen, till exempel snövallar eller felparkerade bilar. Gäller främst bussar.

Spårspring– Ovanligt med förekommande. Betyder att en obehörig person befinner sig på spåret. Om inte trafiken stoppas riskerar personen att bli påkörd eller elektrifierad via strömskenan. Ingen lek. Prova ej!