Robbe och Claudio driver Pizzeria Popolo tillsammans med Olle Karlström. Foto: Privat

Huddinge vill underlätta för food trucks

Det ska bli fler food trucks på Huddinges gator. Det var kommunstyrelsens mål när de i veckan klubbade ett nytt food truck-tillstånd som ska vara mer flexibelt för de mobila köken. Men food truck-ägaren Olle Karlström tror inte på något uppsving.

  • Publicerad 16:40, 4 apr 2019

På veckans kommunstyrelsemöte klubbades nya regler för food trucks i Huddinge kommun. Reglerna öppnar upp för att ställa matvagnarna på parkeringar på allmän plats.

Tillståndet ska kosta 10 000 kronor för sex månader.

– De här matvagnarna förgyller stadsrummen. De nya reglerna är mer flexibla och ger dem möjlighet att vara mer spontana, säger Christian Ottosson (C), kommunalråd.

Missade hajpen

Konceptet med rullande kök seglade upp som den heta nya mattrenden i början av 2010-talet. Plötsligt stod det food trucks lite varstans och krängde allt från thaimat till lyxburgare.

Men Huddinge kommun har inte hängt med i food truck-trenden.

Fram till nu har food truck-ägaren varit tvungen att hyra in sig på privat mark för att kunna bedriva verksamhet i Huddinge – och har alltså inte kunnat köra runt och ställa sig på olika ställen, som det fungerar i till exempel Stockholm.

– Vi har sålt från en container stående i Huddinge tidigare, i tron om att det skulle fungera. Men Huddinge kommun har inte haft några tillstånd. Det är en bakåtsträvande kommun vad gäller nya affärsidéer på gatorna. Men jag är glad att de nu hänger på trenden, säger Olle Karlström, som driver Pizzeria Popolo, som bland annat brukar stanna i Segeltorp.

För bred bil

Men efter att ha kikat närmare på kommunens beslut är han inte lika positiv. Han hade nämligen inte förstått att tillståndet skulle kräva en separat anmälan hos kommunens tillsynsnämnd. Han tycker att det är för mycket att betala för tillstånd både i Stockholm, där han är registrerad, och i Huddinge. Men det är inte hans enda problem.

– Jag kan inte ens söka tillståndet eftersom vår bil är för bred. Det kommer även andra bilar ha problem med. Där har de klantat till det lite. Sådana begränsningar finns inte i Stockholm, säger han.

Christian Ottosson ser ingen väg runt att man behöver ett tillstånd för varje kommun. Men måttbegränsningarna är inte satta i sten.

– Vi får titta på det om det skulle vara ett problem. Jag känner mig inte låst till måtten. Men det behövs någon slags begränsning för att det ska fungera i stadsmiljön. Jag tror att i våra regionala stadskärnor kommer det bli många tusen nya kunder. Där borde det absolut finnas en marknad som kan göra det lönsamt. Men vi får följa upp hur resultatet blir, säger Christian Ottosson.