Men varför är det så svårt att få komma till “min” vårdcentral? undrar vår reporter Elina Lundberg. Janis Sundin är sjuksköterska på Liljeholmens vårdcentral. Foto: Sacharias Källdén

Hur svårt ska det vara att få en akuttid?

Över hundra samtal första kvarten. Alla vill komma idag, helst till läkare. Trots att vi kastar oss på telefonen när vårdcentralen öppnar är tiderna slut när signalen går fram. Så vi bollas vidare. Igen. Ska det vara så? frågar sig vår reporter Elina Lundberg.

  • Publicerad 20:00, 7 feb 2019

Hela natten har bebisen kämpat efter luft, gråtit, hostat och hostat. Hon är inte året än. Det rosslar och piper när hon andas. Jag ringer 1177 och blir hänvisad till vårdcentralen, någon borde lyssna på hennes lungor.

Klockan är snart kvart i åtta. Då öppnar Liljeholmens vårdcentral, där både jag och barnen är listade. Jag vet vad som gäller – att ringa på klockslaget och hålla tummarna att vi får komma in. Men när telefonkön betats av och det är min tur är dagens tider ändå slut.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Det är inte första gången. Ring en annan vårdcentral, åk till närakuten eller till ett akutsjukhus är rådet. Så jag knyter handen i fickan och gör det. Och vi får ju vård till slut, om än på omvägar.

300 samtal – 90 akuttider

Men varför är det så svårt att få komma till “min” vårdcentral? Den politiska parollen har ju i många år varit att det är vårdcentralerna som ska avlasta akutsjukhusen.

Så här beskriver enhetschefen Janis Sundin Straupenieks läget på Liljeholmens vårdcentral.

En vanlig dag finns det runt 80-90 akuta tider, cirka 25 till sjuksköterskor och 65 till läkare. Måndagar, då trycket är som högst, ringer 300-350 personer. Det är alltså fler än tre sökande patienter på varje akuttid.

Videobesök hos läkaren ska korta kön till vårdcentralen

De andra veckodagarna är det mellan 200 och 280 samtal om dagen. De flesta hör av sig direkt när linjen öppnats.

– Den första kvarten kommer det säkert över hundra samtal. De flesta ringer för att de vill boka en tid, helst samma dag. Någon gång på förmiddagen, definitivt innan lunch, är vi fullbokade, säger Janis Sundin Straupenieks.

Trycket ökar...

Han delar bilden att det är svårt, ibland väldigt svårt, att få träffa en läkare akut på vårdcentralen. Enligt Janis Sundin Strapenieks är orsakerna flera.

Trycket på vårdcentralen ökar. Många patienter upplever själva att de är i akut behov av en läkartid, även nu när det är förkylnings- och virussäsong och egenvård räcker långt. Och allt oftare får de stöd av 1177.

– För några år sedan lät man patienten avvakta några dagar men nu ges rådet oftare att primärvården borde undersöka dig idag. Man vill ha både hängslen och livrem på i rådgivningen, säger Janis Sundin .

...men inte resurserna

Dessutom upplever han att nya riktlinjer för personalen har gjort det svårare för medarbetare inom hela sjukvården att avgöra vart patienten ska vända sig. Det kan till exempel leda till att patienter skickas till närkakuten från vårdcentralen, där de sen hänvisas tillbaka till vårdcentralen igen.

– Då får vi problem med att patienter upplever att de blir "bollade" med. Det är också ett problem att så många ”bollas” till oss i primärvården. Det är slitsamt för mina kollegor att inte räcka till. Kraven på oss ökar men ersättningen har inte förändrats nämnvärt, säger Janis Sundin.

Vilket är ditt råd till mig som mamma om jag ringer på klockslaget men ändå inte får en tid åt mitt barn. Ska jag komma och hänga på låset?

– Nej, vi har inga drop in tider till läkare. När tiderna är slut så är de slut. Men det bästa är att ringa oss så kan vi tillsammans hitta en lösning. För en patient vars hälsa är allvarligt hotad har vi alltid tid, säger Janis Sundin.

Färre tycker att de får komma till vårdcentralen snabbt nog

Region Stockholm är ett av tolv landsting/regioner som genom Nationell patientenkät undersöker hur patienter upplevt primärvården. Den senaste enkäten skickades ut till patienter som besökt en hälso- /vårdcentral under september 2018.

Så här många procent av de svarande stockholmarna svarade att de fick besöka vårdcentralen inom rimlig tid:

År 2018: 74,3 %

År 2017: 74,6 %

År 2016: 77,3 %

År 2015: 82 %

Genomsnitt för alla tolv regioner/landsting år 2018: 77 % positiva svar

Källa: Nationell patientenkät

Berätta! Hur funkar det på din vårdcentral?

Måste du också ringa exakt när din vårdcentral öppnar för att få en tid samma dag åt dig eller dina barn? Finns det akuttider på vårdcentralen när du behöver det eller hänvisas du vidare? Hur gör du när vårdcentralen är fullbokad men du inte kan vänta på att få vård?

Skriv till oss och berätta om dina erfarenheter av hur det funkar när någon i familjen blir sjuk och behöver bli undersökt hyfsat snabbt!

Mejla till elina.lundberg@direktpress.se

ENKÄT: Tycker du att det är svårt att få tid hos din vårdcentral?

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.