Omfattande. På Liljevalchs ställs över 500 av Ulrica Hydman Valliens verk ut. Glas, keramik, målningar, teckningar och föremål. Staffan Bengtsson är utställningskommissarie. Foto: Claudio Britos

Hydman Valliens konst visas på corona-säkrat Liljevalchs

Många känner igen Ulrica Hydman Valliens glas med målade tulpaner. När Liljevalchs nu öppnar, coronasäkert med restriktioner, får besökarna lära känna mer av hennes konstnärskap.

  • Publicerad 11:50, 18 maj 2020

Ulrica Hydman Vallien (1938-2018) är mest känd för sina dekorerade glas, inte sällan med motiv av tulpaner och ormar. Hon gjorde den svenska glaskonsten folklig och drog in mellan tre och fyra miljarder kronor till glasbruken. Men när utställningskommissarien Staffan Bengtsson har skapat utställningen "En paradisattack" har han haft som ambition att visa mycket mer av hennes konstnärskap.

– Det har varit det svåra med att göra den här utställningen, jag vill vara lika generös som Ulrica. Jag vill inte låsa in henne utan låta henne dansa, säger Staffan Bengtsson och Liljevalchs museichef Mårten Castenfors skjuter in:

– Vi har köttat på.

Staffan Bengtsson kände Ulrica Hydman Vallien privat och har gjort en dokumentär om henne som visas på utställningen.

– Hon besatt ett eget universum, hon målade på köksluckor och på koppen när hon satt och drack te, säger han.

Tokigheter och överlevnad på årets Vårsalong

Det första som möter besökaren i mittsalen är ett ateljébord med penslar, färg och fotografier.

– Jag ville ha det precis som det stod när hon dog, jag vill att besökarna ska komma nära henne. Att det ska öppna något i dem. Kanske tänker de "hade hon det sådär kladdigt och rörigt?". Allt börjar i kaos, säger Staffan Bengtsson.

I salen visas "ett tvärsnitt" av Ulrica Hydman Valliens konstnärskap. Teckningar, måleri, keramik och glas. I de mindre rummen görs en djupdykning i hennes olika tekniker.

I ett rum ryms flertalet teckningar.

– Jag har gett stort utrymme åt dem. Ulrica var en självbiografisk tecknare. Jag tror att vi har en chans att locka en ung publik hit och min dröm är att det ska synas på Konstfack i höst, att fler tecknar.

"Mycket sexualitet i luften"

I ett annat rum har en utställning som Ulrica Hydman Vallien hade tillsammans med Åsa Jungnelius 2004, " Fun Fearless Female", återskapats.

– Ulrica älskade att möta nya konstnärer och hon hade alltid kvinnoperspektivet. I den här utställningen är det mycket sexualitet i luften, säger Staffan Bengtsson.

Något som är återkommande i hennes konst är radioapparater. Enligt Staffan Bengtsson hade Ulrica Hydman Vallien en i varenda rum där hon bodde.

– Hon älskade radio. Jag vet inte om det var för att hon var ensam eller för att hon ville hänga med. Förmodligen det senare, säger Staffan Bengtsson.

I ett rum hänger Ulricas sista målningar. De föreställer kvinnor med barn i famnen. Hon planerade en utställning tillsammans med Staffan Bengtsson, men avled hastigt tre dagar före sin 80-årsdag. Verken ställdes ut postumt hösten 2018.

– Det var en avskalad utställning. Kvinnorna har inga ansikten och barnen har inte ens kropp. Ulrica förlorade själv ett av sina barn som gick igenom isen. Hon hade döden med sig hela tiden. I det här rummet har jag stått och lipat flera gånger.

Coronasäkert på museet

Mårten Castenfors garanterar att Liljevalchs kommer att vara säkert att besöka, nu under coronapandemin: max 50 besökare åt gången och tydliga markeringar var man kan stå och gå. Det kommer att vara möjligt att förköpa biljetter.

– Vi är extremt noga. Kanske är museet det säkraste stället i stan. För mig är det symboliskt, det är otroligt viktigt att vi öppnar. Människor måste kunna vila i konst. Att min ekonomi blöder är en annan historia.

Råttskålen. Ulrica Hydman Vallien debuterade som glaskonstnär med "Råttskålen" 1972 men den sattes aldrig i produktion. Till utställningen har den producerats i begränsad upplaga, "efter tjat". Foto: Claudio Britos

"En paradisattack"

Ulrica Hydman Vallien utbildades på Konstfack 1958–1962 på avdelningen för keramik och glas.

Hon mötte sin blivande man Bertil Vallien på Konstfack och de gifte sig 1963.

Utställningen, "En paradisattack", varar till och med den 30/8 och är öppen alla dagar.

Visa merVisa mindre

Ateljébord. Utställningskommissarien Staffan Bengtsson vill att besökarna ska komma nära konstnären Ulrica Hydman Vallien. Foto: Claudio Britos

Sista tavlorna. Tavlorna med kvinnorna och barnen ställdes ut postumt hösten 2018. Foto: Claudio Britos

Foto: Claudio Britos