I Hässelby gård förfaller köksluckorna i en lägenhet. Samtidigt skickar Hässelby Hem vidare vinsten uppåt i koncernen, bland annat till en hästgård på Ekerö. Foto: Mikael Andersson

Hyresgäster i Hässelby bor i mögel – Hässelby Hems vinst skickas vidare

Hässelby Hem äger 2 500 hyresrätter i Hässelby. Vi har återkommande fått tips från hyresgäster att underhållet är bristfälligt. Nu kan vi avslöja att hela företagets vinst årligen skickas till andra bolag i koncernen, bland annat för att rädda ekonomin hos en hästgård.

  • Publicerad 08:58, 16 dec 2019

Tipsen som olika hyresgäster under flera år har hört av sig om handlar dels om att lägenheter inte renoveras, dels om att underhåll som påbörjats inte avslutas.

Varje gång vi har försökt skriva om Hässelby Hem så har det fallit på att ord står mot ord. Hyresgäster och hyresgästföreningen har inte varit överens med hyresvärden om vad som är ett problem och inte.

Eller så har det enligt Lars Wisén, områdesansvarig på Hässelby Hem, saknats pengar till att åtgärda brister på en gång. Till exempel genomförs en renovering av hissar i Smedshagen under en åttaårsperiod.

Nu kan vi avslöja att det finns pengar, i form av årliga vinster i mångmiljonbelopp. Fast de används inte till att underhålla lägenhetsbeståndet. Men innan vi går in på ekonomin ska vi titta på hur det ser ut idag i bostäderna.

Enligt hyresgästen har hen nekats en köksfläkt med hänvisning till den här ventilen. Foto: Mikael Andersson

Fönsterkarm i en av fastigheterna i Hässelby gård. Foto: Mikael Andersson

"Köksluckor fallerar"

Vi hälsar på hemma hos en hyresgäst i en av fastigheterna i Hässelby gård.

 – Jag har ingen fläkt, istället har jag en ventillucka ovanför spisen men den är så jäkla ingrodd att det är omöjligt att göra rent den. Tvättstugan är så skabbig att man inte vill tappa sin tvätt på golvet och färgen på mina köksluckor fallerar, säger hen som inte vill ha med sitt namn i tidningen, med förklaringen:

– De kan göra livet surt för en och jag behöver ju någonstans att bo.

I Hässelby strand bor en annan hyresgäst, som också vill vara anonym, vars spolknapp till toaletten inte fungerar.

– Jag använder duschslangen för att spola. Jag har anmält det till Hässelby Hem men de säger att det inte är en originaldel så de kan inte byta den. Jag har svartmögel på väggarna som jag verkligen har försökt tvätta bort, men det går inte, säger hen.

Hen visar bilder på två kakelplattor i köket som sitter löst och svartmögel har börjat bildas vid kanten mellan diskbänk och stänkskydd.

Hyresgästen berättar att Hässelby Hem däremot har slipat och målat om träet vid balkongen och fönstren. Men hen menar att det har gjort att draget från fönstret har ökat.

– Det är värre nu, jag känner hur det drar från balkongen när jag ligger i sängen.

Duschkabinen är sliten i ett badrum i Hässelby strand. Foto: Privat

Badrummet i en lägenhet i Smedshagen. Foto: Privat

Lös duschstång

I Smedshagen bor en tredje hyresgäst vi pratar med. Hen flyttade in i sin lägenhet för fem år sedan. Då hade den tidigare hyresgästen skruvat bort låsen från ytterdörren. 

I dag finns ett underlås men inget överlås. Hålet, som överlåset lämnade i dörren, fick hen sätta igen själv.

– Jag har lagt ner mycket tid på lägenheten, lagt klickgolv, spacklat igen hål och satt upp lister. Hässelby Hem bryr sig inte. Man vet aldrig om torktumlarna i tvättstugan kommer funka, det är 50/50 om man får ta med sig handdukarna och hänga upp dem i lägenheten, säger hen.

Samtidigt har hen kontaktat hyresvärden om sitt badrum, utan att få återkoppling om när det kan tänkas åtgärdas.

– Duschstången och toarullen hänger löst. Jag tänkte att jag kanske bara skulle fixa det själv, men jag vill inte göra det.

Lös duschstång i en lägenhet i Smedshagen. Foto: Privat

Badrum i Hässelby strand. Foto: Privat

Hyresgästens ansvar

Enligt Lars Wisén, områdesansvarig på Hässelby Hem, lägger de varje år ”mycket pengar” på underhåll. Men han vill inte berätta hur stor budgeten är eller vad som har gjorts i husen de senaste åren.

– De uppgifterna håller jag för mig själv. Men om något inte fungerar kontaktar hyresgästen oss och då gör vi en besiktning för att kontrollera om det är en brist eller inte. Om det är en brist lägger vi en beställning på att det ska åtgärdas, säger han.

Lars Wisén menar att ansvaret ligger på hyresgästen att anmäla sådant som inte fungerar.

Flera hyresgäster menar att det behövs ett generellt underhåll, vore det inte rimligt att göra en genomlysning för att få en överblick? 

– Nej, varför skulle vi göra det? Det finns ingen anledning att besiktiga sådant som fungerar. Jag tror att vi har mer erfarenhet och kunnande när det gäller underhållet. Sen när det gäller ytskiktet i en lägenhet så är det givetvis så att hyresgästen ofta har en annan syn på det än vad vi kanske har, säger Lars Wisén. 

Alf Wahlström, fastighetschef på Wallfast AB och Hässelby Hem AB. Foto: Victor Malmcrona

Vinst i mångmiljonbelopp

Låt oss återgå till ekonomin. Hässelby Hem är ett aktiebolag, i en koncern med flera bolag och dotterbolag. Företaget ägs av fastighetsbolaget Wallfast AB, med bostadshus främst i innerstan, som i sin tur ägs av Rederi AB Soya.

Sedan 2010 går Hässelby Hem varje år med vinst på mångmiljonbelopp, totalt drygt 289 miljoner kronor (se faktaruta).

Det i sig är inte konstigt – tvärtom, ett aktiebolag ska gå med vinst. 

Men hela vinsten skickas årligen uppåt i koncernkedjan via så kallade koncernbidrag. Det innebär att pengar flyttas inom koncernen, med syftet att bolag med vinst ska balansera upp ekonomin hos bolag med förlust.

Alf Wahlström är fastighetschef på Wallfast och Hässelby Hem. Enligt honom har varje enskild fastighet en underhållsplan som sträcker sig över minst en tioårsperiod. De utgår från en schablon med nyckeltal för hur ofta olika typer av underhåll ska genomföras. 

Han säger att de varje år tittar på vad som har gjorts de senaste åren och hur planen ser ut pågående samt kommande år, kopplat till den budget som finns.

De långsiktiga planerna kan vid behov revideras om akuta behov uppstår.

– Vi kanske har en trappmålning inplanerad men så uppstår en stor vattenläcka. Då får vi titta på om trappmålningen kan skjutas upp eftersom vi måste prioritera vattenläckan, säger han.

Tycker du att underhållet är tillräckligt?

– Ingen seriös och långsiktig fastighetsskötare slarvar med underhåll. Det ska vara fint och folk ska trivas. Om jag skulle börja dra ner skulle jag missköta mitt jobb. Vad händer med ett träfönster till exempel inte målas om i tid? Det förstörs och måste bytas ut, då tappar man karaktären på kåken och det blir mycket dyrare. Det är ren kapitalförstöring.

Vi visar en bild på ett fönster i Hässelby gård.

– Det där är dåligt, det måste fixas. Jag tror att vi har ett projekt på gång med att renovera fönstren på den adressen men det måste jag få återkomma kring. (Senare får vi information om att fönsterrenovering på adressen ska vara inplanerad 2021, reds anm.)

Vi visar bilder på den ventillucka och de köksluckor i Hässelby gård som nämns ovan.

– Det här är helt sjukt, så ska det inte se ut. Det måste bytas eller repareras, säger Alf Wahlström.

Alf Wahlström ger samma respons på bilderna från Smedshagen och Hässelby strand. Han säger dock att det som ser ut att vara svartmögel i badrummet i Hässelby strand främst kräver städning.

– Vi har väldigt sofistikerade system för att fånga upp olika typer av felanmälningar. Vi loggar när folk ringer och vad som görs. Det händer emellanåt att hyresgäster har påstått något som inte syns i loggarna, då är det något som inte stämmer. Men exempelvis en sådan ventillucka fattar alla inte är acceptabelt, det ska bara fixas, säger han.

Vad tänker du som fastighetschef om hyresgästernas upplevelse av att underhållet inte sköts?

– Jag tror inte att det är den generella bilden, den övervägande delen är nöjda. Vi måste kämpa på med det här och se till att allt funkar och självklart ska underhållet skötas, säger Alf Wahlström.

Han vill inte svara på frågor om koncernbidrag utan hänvisar de frågorna till kommunikationschef Richard Jeppsson. Läs mer här nedan.

Det här är Hässelby Hem

Hässelby Hem ingår i en koncernstruktur med bland annat fastighetsbolag och rederier. Företaget ägs av fastighetsbolaget Wallfast AB som i sin tur ägs av Rederi AB Soya.

Bildades 2008 och köpte då upp totalt 2114 hyresrättslägenheter från allmännyttan. Svenska bostäder: 1069, Familjebostäder: 357, Stockholmshem: 688.

2013 köpte Hässelby Hem ytterligare två fastigheter.

Äger idag 32 fastigheter, varav 29 bostadsfastigheter, i Hässelby. Totalt 2500 hyresrätter.

Detaljplanearbetet med omkring 500 nya hyresrättslägenheter i Smedshagen pågår för närvarande. Enligt byggprojektchef Joakim Bejtoft hoppas man att den nya detaljplanen kan antas under 2021.

Dagens hyresrättsbestånd i Hässelby:

Hässelbyhem:2 500 st

Stockholmshem:1 455 st

Svenska Bostäder:1 190 st

Familjebostäder: 39 st

Soya Group arbetar främst med fastigheter och rederier, men äger även Menhammar stuteri. Bild på huvudkontoret på Södermalm samt en av hästhagarna. Foto: Victor Malmcrona/Mikael Andersson

"Oavsett orsak ska bristerna åtgärdas"

Enligt Richard Jeppsson, kommunikationschef, ska man nu se över underhållet för att se vad som har brustit och hur det ska åtgärdas. I det arbetet ingår även att se över budgeten för Hässelby Hems underhåll.

Koncernen Soya Group arbetar framförallt med fastigheter och rederiverksamhet. Men verksamhetens tredje ben är Menhammar Stuteri AB, som föder upp travhästar.

Stuteriet, som ligger ute på Ekerö, beskriver sig själva på sin hemsida som ”ett av de mest framgångsrika och klassiska svenska stuterierna”.

Samtidigt går stuteriet, enligt sina årsredovisningar, med förlust på mångmiljonbelopp, varje år. För att klara ekonomin tar stuteriet årligen emot koncernbidrag, från koncernens andra bolag som går med vinst.

Ett av de bolagen är Hässelby Hem. Vi har sökt koncernens vd Jonas Kleberg, men det är kommunikationschef Richard Jeppsson som svarar på våra frågor.

Varför skickas vinsten från Hässelby Hem till stuteriet?

– Det är inte så att pengarna från Hässelby Hem är öronmärkta för att gå till Menhammar, det går inte att spåra exakt vilka pengar som hamnar var. Men pengar tas inte från underhållet för att plockas ut som vinst. Våra verksamheter som går med överskott lämnar koncernbidrag till verksamheter med underskott för att balansera ekonomin inom hela koncernen, säger Richard Jeppsson.

Som exempel tar Richard Jeppsson ett av koncernens rederiförtetag, Wallenius Marine AB, som enligt sina årsredovisningar också gått med förlust de senaste fem åren och därmed tagit emot koncernbidrag. 

Anledningen till underskottet menar han är utvecklingsarbetet med olika miljöprojekt, bland annat ett vinddrivet biltransportfartyg.

Men vinsten från Hässelby Hem kan alltså både hamna hos exempelvis Wallenius Marine AB och Menhammar?

– Ja.

Är det rimligt att hyresintäkter går till andra verksamheter, samtidigt som underhållet brister?

– Underhållet ska vara finansierat från början och vinst tas ut efteråt. Det är upp till ägarna att avgöra hur pengarna ska disponeras. Om fastigheterna förvaltas och underhålls väl samtidigt som det blir en vinst kvar så kan den disponeras inom koncernen.

Betyder inte brister i underhållet att Hässelby Hems budget är för liten?

– Dina bilder visar att det uppenbarligen finns brister i underhållet och det ska åtgärdas. Om det är så att felanmälningar har kommit in och inte åtgärdats är det jätteallvarligt. Vi har en underhållsbudget i paritet med andra långsiktiga ägare.

Vad kan bristerna bero på?

– Det kan bero på flera olika saker och jag skulle bli väldigt förvånad om det skulle visa sig att budgeten är för liten. Det kan handla om att det inte har fungerat internt med våra rutiner, eller att den externa firman som ska sköta underhållet har missat det. Det vet vi inte än utan det måste vi också återkomma kring. Men oavsett orsak så ska det åtgärdas.

Idag har man inte separerat Hässelby Hem och Wallfast AB i underhållsbudgeten, det går alltså inte att se hur mycket pengar som lagts på underhåll i respektive bolag.

Borde inte de siffrorna finnas separat?

– Jo. Vi måste bryta ner de siffrorna men det tar lite tid, säger Richard Jeppsson.

Han skriver senare i ett mejl att prognosen för underhåll i Hässelby Hems bestånd är satt till 39 miljoner kronor, för 2019. Av de pengarna är 23 miljoner avsatta för exempelvis vitvaror och underhåll inomhus i lägenheterna. 11 miljoner är avsatta till sådant som görs mer sällan som exempelvis renovering av fönster, fasader och hissar.

Hela beståndet består, enligt honom, av totalt 151 623 kvadratmeter vilket då ger en summa på 257 kronor per kvadratmeter.

I dagsläget finns dock inte mer underlag kring siffrorna att ge, enligt honom.

– Vi kommer att kartlägga hur underhållet har skötts och i vilken utsträckning det finns brister. Om budgeten för underhåll bygger på felaktigt underlag så kommer den att justeras till kommande år. Men exakt hur det arbetet ska gå till måste vi diskutera och återkomma kring längre fram, säger Richard Jeppsson.

Om koncernen

Moderbolaget Rederi AB Soya grundades 1934 av Olof Wallenius och koncernen är fortfarande familjeägd.

Arbetar främst med rederier och fastigheter. Äger även Menhammar Stuteri AB.

Jonas Kleberg är vd för koncernens moderbolag Rederi AB Soya.

Nu kan det kosta att skippa läkarbesöket

Nyheter Regionen föreslår straffavgift för ogiltig utevaro Region Stockholm vill införa en obligatorisk avgift på 400 kronor för den som uteblir från ett läkarbesök utan giltigt skäl. Nu ska frågan prövas i Hälso- och sjukvårdsnämnden.måndag 20/1 16:44

Då öppnar nya polishuset i Rinkeby

Nyheter Vill anställa lokalbor: "Vi behöver mer mångfald inom polisen" Till sommaren ska det nya polishuset i Rinkeby stå klart, efter flera förseningar. Rekryteringen av tio nya anställda till bland annat receptionen är i full gång, och det är Rinkebybor som polisen är...måndag 20/1 16:39

Vi är Västerort

    Stockholm Direkt