Otydligt. Även med en stor mobilskärm blir texten på Ekerös webbplats omöjlig att läsa utan att sidan zoomas in ordentligt. Foto: Thomas Älgekrans

I höst byts kommunens otidsenliga sajt ut

Ekerö kommuns webbplats är sämst i länet på mobilanpassning, trots att vi haft smarta telefoner i snart tio år. Men en omfattande digitalisering pågår – i höst ska en ny sajt till slut lanseras.

  • Publicerad 08:36, 14 apr 2019

Vi är medvetna om att vår hemsida lever lite på övertid.

Nyligen presenterade kommunen sin chatbot Kim, en unik tjänst baserad på artificiell intelligens. Med Kims hjälp ska invånarna dygnet runt kunna få snabba svar på frågor om exempelvis bygglov eller skolans lovtider.

Men för den som besöker kommunens sajt via mobilen är Kim en svårhanterad tjänst. Ekerö kommuns webbplats är nämligen inte anpassad för mobila skärmar, trots att vi använt smarta telefoner i närmare tio år.

När Mälarö Tidning tittar närmare på länets 26 kommunsajter är det enbart Ekerö och Solna som ännu inte byggt om sina sajter för mobila enheter. I bägge fallen blir sajterna svåra att hantera för den mobila besökaren.

Innehållet på Ekerös webbplats ligger som en avlång sträng på ena halvan av sidan. Även med en stor mobilskärm blir texten omöjlig att läsa utan att sidan zoomas in ordentligt. Menyerna blir otydliga och en tilläggsfunktion som AI-boten Kim följer knappt med när sidan zoomas. Den försvinner nere i hörnet.

Myndigheten för digital förvaltning, Digg, som startade i höstas, har som uppdrag att samordna och stötta utvecklingen av digitalisering av offentlig förvaltning.

– Det är svårt att uttala sig i dagsläget om enskilda aktörers lösningar, men generellt kan jag säga det borde ju ligga i varje aktörs intresse att det faktiskt ska fungera för så många som möjligt. Vilken lösning man än väljer, säger Sara Johansson, myndighetens chef för samverkan och kommunikation.

På Ekerö kommun pågår dock just nu ett stort digitaliseringsarbete. Den grafiska profilen ska anpassas till digitala medier och uppfylla kraven på tillgänglighet och medborgarenkäter och workshops ska identifiera medborgarnas behov.

Senare i år ska sajten bytas ut, berättar Maria Svenson, Ekerö kommuns digitaliseringschef.

– Vi räknar med att gå ut med en upphandling innan sommaren och lansera en ny hemsida i slutet på året. Så samtidigt som Kim tränas för att kunna svara på fler frågor kommer en ny mer tillgänglig hemsida att växa fram.

Varför har det dröjt så länge?

– Vi är medvetna om att vår hemsida lever lite på övertid. Den enkla förklaringen är att vi saknat organisatorisk struktur för att kunna kraftsamla kring stora digitala satsningar. Det har vi ändrat på och sedan drygt 18 månader har vi en ny organisation på plats, säger Maria Svenson.

I januari trädde en ny lag i kraft, lagen om tillgänglighet till digital service, som ställer högre krav på digital tillgänglighet inom offentliga verksamheter. Exakt vad den ska innebära är dock oklart i dagsläget. Myndigheten för digital förvaltnings föreskrifter kring den nya lagen är just nu ute på remiss och är ännu inte klara ännu.

Var med i kommunens testpanel

Ekerö kommun har sedan årsskiftet sökt testpersoner i alla åldrar för att samla in synpunkter och behov i digitaliseringsprocessen.

Kommunen vill veta vad ni tycker, vilka behov ni har och hjälpa kommunen att testa nya digitala tjänster och produkter.

Som testperson kan du bli intervjuad eller få utföra ett antal uppgifter i en digital tjänst/produkt.

Mer info finns på ekero.se.

RFSU till anstalt – för att snacka sex

Nyheter Relationer, kroppen och sex. När RFSU kommer på anstaltsbesök är det några frågor som diskuteras. Nu har turen kommit till Färingsöanstalten.fredag 23/8 6:15