I 17 bitar. I slutet av juni monterades den gamla bron ner i 17 mindre delar och lyftes bort. Efter det har de 65 brolager som bron ska vila på bytts ut. Foto: Claudio Britos

I morgon lyfts nya Getingmidjan på plats

Arbetet med att rusta upp Getingmidjan är inne på slutspurten. I morgon lyfts den sista pusselbiten – en 1 700 ton tung järnvägsbro – på plats över Norrström.

  • Publicerad 14:46, 15 jul 2020

De senaste somrarna har Getingmidjan, järnvägssträckan mellan Stockholm södra och Stockholm central, varit avstängd under långa perioder för en omfattande renovering. Sedan den 22 juni pågår den sista etappen i det här arbetet och i morgon lyfts slutligen den 240 meter långa och 1 700 ton tunga järnvägsbron på plats.

– Vi håller på att förbereda som mest i dag och gjuter de sista av städen. Ikväll höjer vi upp bron i position och i morgon förmiddag börjar vi sakta lyfta den för att placera in den, säger Jennifer Loorents Sköld, pressansvarig på Trafikverket.

Spektaklet kommer gå att se från till exempel Riddarholmen och Stadshuset.

Den nya bron placeras på exakt samma plats och kommer ha två spår, precis som den gamla. Enligt Trafikverket har den nya bron en livslängd på 80 år.

Tågen rullar i augusti

Arbetet är indelat i två etapper. Den södra delen seglas in under helgen och lyfts på plats i början av nästa vecka. Sedan börjar efterarbetet som kommer pågå fram till att Getingmidjan öppnar för trafik den 17 augusti.

Arbetet är väldigt komplicerat, berättar Jennifer Loorents Sköld. Dels på grund av den mängd växlar som krävs då Stockholm centrals tio spår ska växlas ner till Getingmidjans två.

– Det är världsunikt med så många växlar på en bro. Vi kommer ha sex växlar på norra delen som är förmonterade. På södra delen blir det ett växelkryss, alltså två växlar. Det kommers vara väldigt mycket jobb eftersom de är så känsliga. Det ska trots allt fungera på en bro som rör på sig, säger hon.

Färre förseningar

Enligt Jennifer Loorents Sköld kommer det bli mindre förseningar och strul för tågresenärerna framöver.

– Den nya järnvägen kommer både bli mer punktlig och mer pålitlig.

Det här är den sista större avstängningen av Getingmidjan. Men två mindre avstängningar kommer krävas i höst och vår.

– Det blir lite som att dra åt skruvarna när man monterar en bokhylla. Det är sminket, säger Jennifer Loorents Sköld.