Jenny Wuori och Patricia Ingemarsson, boende i Ålsten, har skapat en app för att lagra alla viktiga kvitton och papper digitalt. Medinvesterare är Magnus Hedberg. Foto: Mikael Andersson

Inbrott fick Ålstensgrannarna att starta en app

När inbrottstjuvarna slog till och viktiga papper och dokument saknades till försäkringsbolagen fick grannarna Jenny Wuori, 47, och Patricia Ingemarsson, 53, en idé. Resultatet - appen Your PDI.

  • Publicerad 16:21, 28 mar 2019

Alla företag har en början. Facebook startade som ett verktyg för universitetsstudenter av ett gäng college-kamrater i USA och Ikea grundades av en sjuttonårig Ingvar Kamprad i Älmhult.

För grannarna Jenny Wuori och Patricia Ingemarsson började allt med ett inbrott på deras gata i Ålsten.

– Jag råkade ut för ett inbrott. Men hur hemskt det än var så kom det jobbiga efteråt. Försäkringsbolagen ville ha bevis för att det som försvunnit faktiskt har funnits. Och hur många har det, säger Patricia.

Efter att ha delat med sig av sin frustration till Jenny började de båda fundera över om det inte fanns en app för att enkelt få koll på kvitton, koder, husavtal, inloggningen till Netflix, wifi-lösenord och familjens vaccinationer. Alla de där dokumenten som, om de i bästa fall finns, oftast ligger utspridda i boningens skrymslen och vrår.

Men de hittade ingen.

– Vi letade och letade men allt var utspritt. Det fanns en app där man kunde spara kvitton, en annan för bilder, en tredje för lösenord. Det vi sökte var en app där man enkelt kunde samla allt, men det fanns inte, säger Jenny och tillägger:

– Så vi tog saken i egna händer helt enkelt. Efter en marknadsundersökning där 70 procent svarade att man tröttnat på att rota i byrålådan efter viktiga värdehandlingar och annan information förstod vi att vi hade något på spåren. Behovet fanns ju.

Ska underlätta för familjen

Mötena hemma vid köksbordet blev allt ivrigare och sms-konversationerna längre och längre. Tills slut fanns ingen återvändo.

– Vi är mitt i livet och tänkte att om vi inte satsar på det här nu så kommer vi ångra oss. Vi startade appen Your PDI som står för Your Personal Digitalisation. Syftet med den är just att organisera privata värdefulla dokument och information på ett och samma ställe säkert i molnet.  

Med Jenny och Patricias app kan du fota, scanna eller ladda upp elektroniska dokument direkt i ett säkert moln och placera allt i förskapade kategorier, så du enkelt hittar rätt när du behöver de olika handlingarna. Tanken är att vem som helst ska kunna använda den, oavsett tidigare teknikkunskaper.

– Det underlättar i familjen kan man säga. Som mamma brukar man känna sig som familjens sambandscentral. Med den här appen slipper man stressa upp sig och leta efter allt som efterfrågas. Det är bara att dela dokumentet med telefonen och vips är informationen hos den som behöver den, säger Patricia.

Sedan appen lanserades 2017 har 16 000 personer laddat ner den. Men Jenny och Patricia är inte nöjda där. Med Magnus Hedberg från reality-serien Lyxfällan som ny kompanjon och bollplank hoppas de att företaget ska fortsätta växa.

– Behovet av appen finns ju inte bara i Bromma. Vi har ju tillsammans sett att behovet av den här appen ser likadant ut i hela världen och i alla åldrar. Vi hoppas därför att den ska lanseras utomlands.

Patricias och Jennys tips för bättre ordning på papprena – OM det tråkiga händer

Dokumentera dina värdefulla ägodelar – dokumentation är avgörande för att få ersättning från försäkringsbolag.

Ta gärna bild på dina dyrgripar tillsammans med din legitimation och kvitto/värdebevis.

Dokumentera till exempel tillverkningsnummer, serienummer och gravyr.

Spara säkert i molnet – spara inte viktiga handlingar på din hårddisk eller mobilen (om de blir stulna).

Lösenord och inloggningar – förvara på ett säkert ställe i molnet för snabb åtkomst om olyckan är framme.

Om mobiltelefonen försvinner eller går sönder se till att du har IMEI numret sparat för att kunna spärra mobilen.