Influencers ska få Stockholmare att sortera matavfallet. Foto: Pressbild

Influencers ska lära Stockholmare matsortera

Nu vill Stockholm stad att invånarna blir bättre på att sortera sitt matavfall – för att nå ut har staden för första gången testat att anlita influencers för att lägga upp bilder.

  • Publicerad 19:00, 14 mar 2019

25 av Stockholms läns kommuner har de senaste året gått samman för att år 2020 nå målet om att samla in 116 000 ton matavfall från hushåll, storkök, butiker och restauranger. Kampanjen går under namnet "Sortera matresten" och nyligen testades ett nytt grepp – influencers.

Under två veckor nyligen la mat-profilerna Siri Barje och Hanna Olvenmark ut ut filmer och bilder i sina sociala medier-kanaler med budskap om hur de gör för att sorterar sina matrester i samband med matlagning.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

– Under kampanjen körde vi med täta uppdateringar från min Instagram och blogg så att budskapet verkligen skulle gå fram, berättar Siri Barje som har 87 000 följare på Instagram som hoppas på flera liknande "viktiga och vettiga" samarbeten med staden.

Enligt Magdalena Östling, kommunikatör på Stockholm Vatten och Avfall, är det första gången som de har ett betalt samarbete med Instagram-profiler och influencers.

– Men vi har ju över tid sponsrat olika evenemang, idrottsföreningar och organisationer och de är ju traditionella ”influencers” innan begreppet uppstod, säger hon och lägger till:

–  Det är viktigt att man är tydlig med att det är betalt samarbete så att de som ser inläggen förstår att det är ”reklam”.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Totalt la kampanjen 145 000 kronor på de båda Instagram-profilernas insats, där Stockholms del var 69 600 kronor (baserat på hur stor del av befolkningen i länet varje kommun har).

– Vi har fått positiv respons och matavfallet blir en naturlig del av inläggen med olika recept. När våra mätningar är klara kommer vi att analysera resultaten och besluta om vi fortsätter med influencers i höst eller om vi fokuserar på andra kanaler, säger Magdalena Östling.

Här är kampanjen

Informationskampanjen går även ut via andra kanaler och är en flerårig kampanj med start 2016. Exempel på andra kanaler är annonser på bussar, TV och radio.

"Sortera matresten" har en budget per år som bygger på en krona per invånare – i respektive kommun.

För 2019 ligger budgeten totalt på 2 247 000 kronor som ska täcka två kampanjer per år.