Onöjd. Jan Valeskog (S) är inte imponerad av stadens nya avsiktsförklaring kring elscootrarna. Foto: Sacharias Källdén/Stockholms stad

Inga böter för regeltrotsande elscooterbolag

Några böter eller straff väntar inte om elscooterbolagen struntar i stadens nya krav. Men trafikborgarrådet räknar med alla skriver på ändå. Oppositionen tror inte det räcker och kräver utvärdering av elscootrarna före sommaren.

  • Publicerad 16:20, 16 apr 2019

Idag presenterade Stockholm sin nya avsiktsförklaring för elscooterbolagen. Ett antal förhållningsregler som både staden och bolagen var för sig ska skriva på och sedan rätta sig efter. Läs alla regler här.

Staden och trafikborgarrådet Daniel Helldén räknar kallt med att så sker. Även eventuella nya aktörer.

Men den aktör som inte skriver på eller bryter mot reglerna har inga böter att vänta. Det är bara polisen som kan bötfälla för exempelvis trafikfarliga uppställningar eller trafikbrott.

– Vi kan inte föra in böter. Men bryter man mot avtalet eller inte skriver under får man inte använda våra hot spots, vilket är negativt för dem. Det finns ett ekonomiskt incitament för aktörerna att följa detta, säger Helldén.

– Och om bolag inte är med så kommer vi tala om det och det ger negativ publicitet. Jag tror inte stockholmarna skulle gilla bolag som inte vill vara med när vi försöker skapa god ordning för en bra mobilitetstjänst, säger Helldén.

Hur många hotspots som staden ska ta fram utreds just nu, även placeringen för dessa. Från det att bolagen skriver på avsiktsförklaringen har de två månader på sig att leva upp till kraven.

Oppositionen kritisk

Socialdemokraterna är inte imponerade. Oppositionsborgarrådet Jan Valeskog (S) betonar att de tycker själva fenomenet elscootrar är ett utmärkt sätt att förkorta transporter, men han ”hade hoppats på mer” när det gäller de nya reglerna. Han trycker på att det inte är ett juridiskt bindande avtal utan en ”viljeyttring”.

– Jag hade velat se mer reglerat system kring där man får hämta och lämna elscootrarna. Problemen uppstår ju när de som använt dem är klara med sin resa och ställer dem vid portar eller platser där det inte finns utrymme. Nu hoppas man att folk ska anmäla till bolagen, men så funkar det inte. Trafikkontoret får mängder med samtal nu varje vecka, säger Valeskog.

Till trafiknämnden 25 april kommer partiet därför att kräva att elscootrarna utvärderas redan till det sista nämndsammanträdet innan sommaren, i juni, för att se hur det funkar.

– Folk tror att det är löst nu, men jag är rädd att det inte är det, säger Jan Valeskog.

Enligt Voi är planen att skriva under.

"Vi välkomnar detta förslag, vi ser Stockholm som ledande i regleringen kring hur man på bästa sätt utformar en stadsmiljö där samspelet mellan fotgängare och fordon fungerar på bästa sätt. Vi är väldigt måna om att transformeringen av städerna ska gå smidigt och att vi som bolag, samt våra användare tar hänsyn till alla invånare, därför har vi aktivt medverkat i utformningen."  uppger företaget i ett uttalande till StockholmDirekt.