Gustav Hemming (C), skärgårdsregionråd och ansvarig för sjötrafiken i Region Stockholm om var Stockholm ska få nya pendelbåtslinjer. Foto: Pressbild/Ylva Bergman

Inga nya pendelbåtar till Västerort och Solna

Det blir inga nya pendelbåtslinjer till Västerort eller Kungsholmen de närmaste åren. Men för Stora Essinge-borna finns fortfarande ett litet hopp.

  • Publicerad 14:44, 17 okt 2019

Idag presenterade Gustav Hemming (C), skärgårdsregionråd och ansvarig för sjötrafiken i Region Stockholm, var Stockholm ska få nya pendelbåtslinjer. Men det blir inte några linjer västerut, något som tidigare utretts. Istället är det till Värmdö och Nacka som skutorna bär.

Här får Stockholm två nya pendelbåtslinjer

– Jag tycker att det är jätteroligt, inte minst för Värmdö och Nacka som lider av svåra trängselproblem kopplat till Slussen. Jag är säker på att pendelbåten kommer bli en succé där, säger Gustav Hemming.

Att de tidigare hetaste nya kandidaterna, från Ulvsunda via Bromma och Kungsholmen uteblir förklarar Hemming så här:

– Vi har haft dialog med både Stockholms stad och Solna, både politiker och tjänstemän, och intresset finns men den sammanfattande analysen är: Inte än. Det finns flera orsaker, att de tänkte bryggorna inte håller eller att många utpekade områden är utvecklingsområden där de ser trafikbehovet längre fram, säger han.

När kan de som suktar efter mer pendelbåt i de områdena hoppas på att den kan lägga till?

– I den utredningen nämns 2025. Och givet att resurserna finns då och att Stockholm stad och Solna är intresserade är det då förutsättningar bör finnas, säger Hemming.

– Vi har valt den här modellen för att förebygga att hamna i samma tråkiga läge som med Ridddarfjärdslinjen, som var dåligt förankrad mellan staden och regionen och fick sämre förutsättningar.

Men för boende på Stora Essingen, där man bland annat haft en namninsamling för att få pendelbåt, slänger Hemming ut en livboj.

– Jag har personligen försäkrat mig om att tjänstemännen ska undersöka om Ekeröpendeln kan lägga till vid den södra bryggan på Stora Essingen. Enligt staden ska den bryggan hålla tillräckligt god standard. Det är något vi måste försäkra oss om och att ett stopp där inte får för stora konsekvenser för Ekerölinjen. Det borde inte ta så jättelång tid att få svar på, säger Hemming.

Tidigare pendelbåtsförslag som utretts

Hägersten–Norra Ulvsunda:Hägersten, Stora Essingen, Alvik, Hornsbergs Strand, Minneberg, Huvudsta, Ulvsunda, Solna Strand och Norra Ulvsunda.

Slussen/Gamla stan–Norra Ulvsunda:Slussen med Kungsholmstorg och Essingeöarna samt fortsätter därefter mot Alvik, Hornsbergs Strand, Minneberg, Huvudsta, Ulvsunda, Solna Strand och Ulvsunda.

Nybroplan–Lidingö:Linje 80 som i dag trafikerar Nybroplan-Lidingö förlängs och föreslås kopplas ihop med linje 81. I samband med kompletteras sträckan med målpunkter i Norra Djurgårdsstaden för att sedan gå vidare till Tranholmen och Storholmen.

Ekerö–Vårby:Linjen är tänkt att binda ihop Ekerö och Huddinge. Dialog föreslås inledas mellan landstinget och kommunerna om en samfinansiering av sträckan med bussförbindelse och vägfärja. Om det uppnås skrotas planerna på en pendelbåtslinje.

Här stannar de nya pendelbåtslinjerna:

Vaxholmslinjen:

Grenadjärsbryggan, Rindö
Ramsö
Norra Tynningö
Rindö Västra
Vaxön
Gåshaga
Hasseludden
Nacka Strand
Slussen
Strömkajen

Värmdölinjen:

Ålstäket
Värmdö
Norra Lagnö
Koviksudde
Riset
Slussen
Strömkajen