Järva MK. Tomas Mothander och Henry Romlin är kritiska till att motocrossbanan stängts igen, då de menar att den bidragit till den biologiska mångfalden. Foto: Mikael Andersson

Ingen nyöppning av crossbana trots protester

Motocrossbanan i Järva stängde 2017, men hängivna åkare har inte gett upp. Förra veckan hölls ett möte med förhoppningen om att banan ska öppna igen. Men beslutet om att upprätta en naturpark står fast.

  • Publicerad 08:59, 27 aug 2020

Biologiska mångfalden går att bevara även utan motorbanan.

Det var ett 70-tal åhörare och motocrossentusiaster som tagit sig till gamla Barkarby motorstadion i utkanten av Hansta naturreservat förra fredagen. Beslutet om att stänga banan har varit en långdragen process, men den sista december 2017 var det slutåkt för Järva motorklubb. Anledningen var att Stockholms stad ska bygga en park, Hansta hage, som en entré till naturreservatet.

LÄS ÄVEN: Järva MK upphör efter 52 år

Men sedan dess har inget hänt. Crossbanorna finns kvar, men området har börjat växa igen sedan Järva MK slutade sköta om det. Därför anordnade klubben ett upprop förra veckan för att försöka få banan att öppna upp igen.

Biologisk mångfald

Tomas Mothander och Henry Romlin från Järva MK har längre drivit frågan om banans existens. Bland annat menar de att så länge klubben skötte om banan så bidrog den till den biologiska mångfalden i området. Dels genom att klubben anlade dammar, och dels för att jorden vändes när motocrossarna körde på banan vilket fick en hel del djur och växter att trivas bra.

– 2016 hittades 60 olika arter här. Nu visar en undersökning från augusti att endast 22 arter finns kvar, säger Henry Romlin.

LÄS ÄVEN: Motorcross på skoltid ska stoppa buskörningen

Minskning. Gabriel Losell, som driver en crosskola, och Tomas Mothander från Järva MK, menar att man förlorade många ungdomar som gillade att åka motocross när banan stängde 2017. Foto: Mikael Andersson

Men Katarina Luhr, (MP), miljö- och klimatborgarråd, säger att den nya parken också kommer att bidra till den biologiska mångfalden.

– Flera biologer är säkra på att den går att bevara även utan motorbanan, och att den kommer öka och inte minska. Sedan är det olyckligt att det dröjt med att påbörja byggandet.

Varför stängde banan redan 2017 om den ändå stått tom?

– Parken skulle påbörjats 2019, men Trafikverket har haft flera utredningar som tagit längre tid. Jag tycker att man kunnat varit snabbare där. Men nu ska den börja byggas i oktober, säger Katarina Luhr.

Men att banan skulle öppna igen är rätt omöjligt menar hon.

– Det slutgiltiga beslutet om att stänga banan togs på regeringsnivå 2013.

Upprop. Ett 70-tal personer hade tagit sig till den gamla crossbanan förra fredagen för att visa sitt stöd för banan. Foto: Mikael Andersson

Barkarby motorstadion

Har funnits sedan 60-talet.

Den 31 december 2013 stängde banan, som ska ersättas med en entrépark till Hansta naturreservat. Den ska anläggas av Trafikverket, ett av kraven staden hade för att Förbifart Stockholm skulle få byggas bredvid.

Fler nyheter i Vi i Sollentuna

Fannaspelaren klar för Europeisk storklubb – "Han har övertygat oss"

Sport Fannaspelaren Leonardo Scienza har skrivit på för den tyska storklubben Schalke 04:s U-23-lag.fredag 18/9 10:17

Fler ungdomar testar narkotika i Sollentuna

Nyheter "Kommunen har ett viktigt uppdrag att främja en hälsosam livsstil" Narkotikaanvändningen ökar och känslan av trygghet i sitt eget bostadsområde minskar bland unga i Sollentuna, visar årets Stockholmsenkät.torsdag 17/9 11:44

Sollentuna VK tog dubbelt guld

Nyheter "Spelarna gjorde hela jobbet från start" Under den gångna helgen vann både Sollentuna VK:s damlag och herrlag för seniorer SM-guld i Södertälje.onsdag 16/9 17:15