Avstängda. Den del i rulltrapporna som havererat har byggts för att hålla i decennier. Nu har den fallerat efter bara ett år. Foto: Maja Brand

Ingen prognos för när Stockholm City kan öppna

Efter rulltrappshaveriet i Citybanan i förra veckan är station Stockholm City fortfarande stängd och ingen prognos finns för när den kan öppna. Stockholm Odenplan öppnade i morse efter att alla utom tre rulltrappor fått tummen upp av expertis.

  • Publicerad 11:53, 16 jul 2018

Det var i måndags förra veckan som en olycka hände på stationen Stockholm City och en rulltrappa skenade och en person fick lindriga skador. Efter kontroll och analys av samtliga rulltrappor beslutade SL att stänga av pendeltågsstationerna Stockholm City och Odenplan på grund av ett onormalt slitage.

Oklart varför delarna börjat rosta

Den del i rulltrappan som havererat – en så kallad kopplingshalva i rulltrappans "växellåda" – har byggts för att vara underhållsfri hela rulltrappans livstid, men nu har den börjat rosta bara ett år efter att den tagits i bruk.

– Vad anledningen till det är måste vi återkomma till. Vi får också återkomma när det gäller kostnader, böter och ersättningar. Fokus just nu på att kontrollera att rulltrapporna är säkra, få i gång dem och underlätta för resenärerna, säger Alexander Krajisnik vid SL:s presstjänst.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Tidigt på måndagsmorgonen kunde SL öppna station Stockholm Odenplan – med 18 fungerande rulltrappor av 21.

På Stockholm City inspekteras nu de totalt 50 rulltrapporna som finns där. Det är oklart om det finns reservdelar i fall delar behöver bytas ut.

– Vi sitter i detta nu och väntar på en handlingsplan från Otis (rulltrappornas tillverkare, reds anm.) där man bland annat kommer att avhandla lagerstatus på reservdelar, säger Alexander Krajisnik.

I nuläget finns alltså ingen prognos för när Stockholm City kan öppna.

– Det har flugits in personal från runtom i Europa och de arbetar i skift dygnet runt, säger Alexander Krajisnik.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

På begäran av SL arbetar Otis fortsatt med att fastställa grundorsaken till rulltrappshaveriet. "Först när grundorsaken har klarlagts kan vi presentera närmare prognos för fortsatt arbete" skriver SL i ett pressmeddelande.

Oberoende granskning beställd

Parallellt med det har SL också beställt en oberoende granskning, från företaget Dekra, med start från i dag.

– Det är ytterligare en åtgärd för att vi ska kunna få i gång alla rulltrappor så fort som möjligt och vara alldeles säkra på att de fungerar som de ska, säger Alexander Krajisnik.

Hur många resenärer som drabbats och drabbas av haveriet kan SL inte svara på.

– Jag vågar inte svara på rak arm men det vi vet är att det är ungefär hälften så många som reser med oss under semestermånaderna jämfört med en vanlig vardag, säger Alexander Krajisnik.

Stockholm City och Stockholm Odenplan ingick i projekt Citybanan. Stationerna byggdes av Trafikverket som också ansvarade för upphandling av rulltrappor.