Instagramsuccén blev till en kokbok

Hans konto har 132000 följare på Instagram. Nu tittar mannen bakom @kvicken71 fram i och med att han släpper sin kokbok, ”Meat Cravings.”

  • Publicerad 01:15, 11 okt 2019

Drygt 2 000 bilder. Så många måste man bläddra igenom om man är nyfiken på hur Henning Kvick ser ut. Åtminstone är det så det har varit. För som han säger själv, han är ingen linslus. Nej, instagramkontot är dedikerat mat och i synnerhet kött.

– Jag har försökt att dölja mig bakom det jag gör. Bilden på mig är på mig där jag var med och skalade morötter under nobelmiddagen. Det var 2012. Det var en av drömmarna man har haft, att få vara med bakom kulisserna och se hur den tar form, säger Henning.

Från början föreställde sig Henning ett liv som kock, men via olika jobb i restaurangbranschen fann han till slut det perfekta yrket.

– Jag jobbar som färskvaruspecialist på ett företag och vi levererar till hotell, restauranger, kursgårdar samt skolor och kommuner, men jag jobbar mot restaurangdelen. Jag får jobba med kockarna, planera inför menybyten, hitta säsongsgrönsaker och rätt kött till rätt meny.

2012 startade han ett instagramkonto efter att hans svågers dotter visat honom. Han var tveksam först, men såg att det kunde finnas en yrkesnytta i det sociala mediet.

– Jag tyckte att det var ett bra sätt att kommunicera på eftersom jag jobbar mot så många restauranger och kockar vill alltid vara först att veta om de senaste produkterna. Om jag lägger ut det där så finns det där på en gång och alla kan se det exakt samtidigt. På den vägen började det.

Växte och blev gigantiskt

Till en början var det de han jobbade mot som följde kontot, men utan att han riktigt kan förklara det växte kontot nästan över en natt och blev gigantiskt. Idag har Henning Kvick 132 000 följare och det tillkommer mellan 500 och 1  000 mer eller mindre varje vecka.

– Det blev jättestort. Sedan började jag skriva på engelska och då växte det ytterligare och jag insåg vilket intresse det finns för råvaror och framförallt kött.

– Det som började med grönsaker är nu nästan bara kött, säger han.

Kan du förklara det här intresset på något sätt?

– Nummer ett är väl intresset för kött och sedan tror jag att jag prickade ganska rätt i tiden. Det är ganska omdebatterat det här med kött. Ska man äta det? Hur mycket ska man äta? Jag har hela tiden försökt tänka att vi ska äta mindre kött. Inte sluta, utan mindre och bättre.

– Följarna utanför Sverige är nyfikna och imponerade över våra svenska mjölkkor och deras förmåga att kunna ge så otrolig marmorering.

Skapar nyfikenhet och intresse

Till bilderna är det ofta en text som förklarar vad det är besökarna får se och inte sällan också hur det ska serveras.

– Det skapar en nyfikenhet och ett intresse för allt kvalitetskött från hela världen.

Hur ser du på miljödebatten kring om huruvida man ska äta kött?

– Det är en så stor fråga som handlar om politik. Jag tycker att man gärna får äta kött ifrån hela världen så länge djuren föds upp på ett bra sätt.

Många är ju så kallade influencers i dag och tjänar stora pengar på sina Instagramkonton, gör du det också?

– Nej, jag tjänar inga pengar på det. Jag får många erbjudanden, nästan dagligen. Det är allt möjligt och det handlar mer om att man vill stå för den produkten man visar upp. Det händer att jag kan få knivar och sådant, men då är det saker jag skulle haft ändå. En gång har jag fått ett konstigt erbjudande.

Vad var det?

– Ja, det var en tallrik som skulle tina köttet väldigt snabbt. För tre inlägg skulle jag få 50 000 kronor. Men det kändes inte rätt.

Rätt bra timpenning att tacka nej till?

– Ja, hade det varit något som jag kan stå för är det en annan sak, men inte sådant här.

Han har knappt hunnit smaka på kaffet han har stående framför sig. När Henning Kvick får chansen att prata om kött, styckdetaljer – han förklarar skillnaden på en Tomahawk och en Cowboy steak till exempel, och hur man ska tänka när man köper hem en köttbit, att den måste hinna möras ordentligt och inte gå på det som är nystyckat - syns passionen. Det är tydligt att han brinner för det han gör och har nu resulterat i en kokbok som nyligen släpptes.

Kontaktades av förlag

– Jag fick ett mejl i september förra året från Johanna Kullman på Norstedt, att mitt namn florerar i olika sammanhang och att de ville träffas. Jag är varken kock eller styckare, men när vi pratade kom det fram att det var precis vad man ville ha. Inte en kändiskock, utan någon som brinner för råvaran. Det är en bok till alla som älskar Kött men som vill bjuda en vegetarian på middag.

Nu är förstaupplagan utsåld.

– Det är jättekul och vi har diskuterat att det skulle vara kul att göra en bok till, kanske med fokus på att laga mat utomhus.

Ja, Henning Kvick får nog finna sig i att synas lite mer nu, men räkna med att råvarorna står i centrum på Instagram även i fortsättningen.

– Jag vill ha ett konto som är tydligt. Det ska inte handla om mig utan det ska handla om kött.

Henning om tre favoriter

1. Entrecote. Det kanske är tråkigt, men det är en ädel detalj som man kan få tag på överallt.

2. Picanha. Rostlocket på djuret. Det har en fantastisk fettkappa och tillagar man den rätt så slår den nog vad som helst.

3. Flat iron steak. Bogbladet, som är ganska tjockt. Mellan köttet går en sena som är ganska svår, men tar du bort den får du två tunnare köttbitar som går under namnet flat iron och efter oxfilén är det nog den möraste detaljen.

Henning Kvick

Ålder: 48 år.

Familj: Fru Susanne, bonusbarnen Josefina, 12, Jesper, 15 och tre vuxna barn, Julia, Pontus och Louise.

Bor: Bålsta.

Yrke: Färskvaruspecialist.

Aktuell: Med instagramkontot @kvicken71 med över 130 000 följare och med boken Meat Cravings (Norstedt)

Bomb hittad i Bålsta

Ett skarpladdat föremål hittades nära en bil i Bålsta på måndagens eftermiddag. Det visade sig vara en skarpladdad bomb.tisdag 10/12 8:12

Senaste numret

Bålstabladet
Stockholm Direkt