Inte bara ett tyskt problem

Vad är en rimlig säkerhetsmarginal när man ska köra om en cyklist? Det avstånd varje bilist tycker är rimligt...

  • Publicerad 10:52, 9 sep 2019

Cyklist påkörd i Enköping”, ”Cyklist påkörd – föraren smet” och ”Påkörd cyklist har avlidit”. Det här är några verkliga exempel på artiklar DirektPress-koncernens journalister skrivit de senaste åren.

Förra veckan hände det igen. En kvinnlig cyklist mejades ner på Torggatan av en vit skåpbil. Registreringsnumret hann hon bara se fragment av. Det är inte klargjort om lastbilschauffören ens uppmärksammat att denne prejat cyklisten av vägen. Den här gången verkar det ha stannat vid blåmärken och en trasig cykel. Det hade naturligtvis kunnat gå mycket värre än så.

Utgången av en kollision mellan en cyklist och en personbil är uppgjord på förhand.

Men det vet väl alla redan?

Jag cyklar varje dag, i ur och skur.

Ibland raka vägen till jobbet på en jättefin cykelväg mellan hemmet och kontoret, men oftast tar jag omvägen förbi vår sons förskola på Korsängen. Dessa morgnar sitter han i en cykelvagn bakom min cykel.

Vi har en sträcka på drygt en kilometer mellan hemmet och förskolan. Till att börja med en jättefin cykelväg som löper längs med Drottninggatan jämte Skolparken.

Men när den tar slut, i höjd med postrondellen, och asfalten blir till kullersten, blir jag alltid extra skärpt. Alltför många gånger blir vi här omkörda av stressade bilister, som bara är centimetrar från att preja in oss i trottoarkanten.

Ett av mina stora fritidsintressen är att cykla. På kvällarna älskar jag svischa fram på min landsvägscykel förbi Lillkyrka eller Orresta.

På de här vägarna händer det att jag blir omkörd av bilister som färdas i 100 kilometer i timmen, och som tycker att lite mindre än en meter är ett rimligt avstånd att passera en cyklist med bara en hjälm som skydd. En kraftig vindpust räcker för att mitt ekipage ska flytta sig en halvmeter i sidled.

I Sverige, till skillnad från många andra länder finns det ingen minimigräns för hur nära en bilist får köra om en cyklist. Här är det upptill bilisten själv att avgöra vad ett ”tryggt avstånd” vid en omkörning är.

Den tyska dagstidningen Der Tagesspiegel gjorde nyligen en undersökning tillsammans med ett gäng forskare där man granskade 17 000 omkörningar av cyklister i Berlin. Resultatet var skrämmande, men inte oväntat.

I 9 400 gånger av fallen gjordes omkörningarna med en marginal med mindre än 1,5 meter i marginal. I 192 fall gjordes omkörningarna med mindre än en halvmeter till godo. 192 potentiellt livsfarliga omkörningar.

Jag är övertygad om att vi hade fått samma resultat här, i det nu, mellanstora Enköping.

Omkörning. Tysk undersökning visade att mer än hälften av alla cyklister körs om med mindre än 1,5 meter till godo. Foto: Mostphotos

Flera stölder mot arbetsfordon – var det tjuvarna som jagades?

Nyheter En stöldvåg kan vara på väg att stoppas. I en bil påträffad i Järfälla hittades gods från ett av flera inbrott i arbetsfordon i Enköping under den senaste tiden.tisdag 24/9 10:40

Borrningar stör trafik på Salavägen

Nyheter Sanering. Marken under Salavägen ska undersökas Från september till november görs undersökningar inför saneringen av Enköpingstvätten. Det gör att Salavägen delvis kommer att spärras av. – Det blir begränsad framkomlighet vissa tider, säger Ulf...måndag 23/9 16:16