RÖTT LJUS. Förarlösa tåg är inte någon fråga som SL längre prioriterar. Foto: Bombardier

Inte längre aktuellt med förarlösa SL-tåg

SL smidde tidigare planer på att köra med förarlösa tåg i tunnelbanan. Men alla sådana förslag är skjutna på framtiden.

  • Publicerad 20:10, 18 dec 2018

För några år sedan var tanken att röda linjen skulle få ett signalsystem och i samband med det beslutade trafiknämnden i landstinget att gå vidare med planerna på förarlösa tåg. Det fanns då en förhoppning om att delar av tunnelbanan skulle kunna ha helautomatisk drift redan år 2025.

Nya röda linjen kan få förarlösa tåg och plattformsdörrar

Så blir det inte. Planerna är om inte slängda i soptunnan så åtminstone helt lagda på is. Förarlösa tåg nämns över huvud taget inte i landstingets budget och på trafikförvaltningen är det ingen som arbetar med frågan.

– Det finns inget beslut om förarlösa tåg och därför går det heller inte att ge någon tidsuppskattning på när Stockholm eventuellt kan få det, säger Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef på Trafikförvaltningen.

Att det här inte längre är en prioriterad fråga handlar delvis om fiaskot med att installera ett nytt signalsystem på röda linjen. Förra vintern hävde SL avtalet med teknikföretaget Ansaldo, som misslyckades med att leverera ett fungerande signalsystem. Ansaldo har återbetalat samtliga förskottsbetalningar, totalt drygt 700 miljoner kronor.

Det som återstår att bråka om är de 377 miljoner kronor som SL har investerat i det havererade signalprojektet. Ärendet avgörs av Handelskammarens Skiljedomsinstitut, och något datum när det kan bli avgjort finns inte. Av sekretesskäl varken bekräftar, dementerar eller kommenterar de specifika mål.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Det som däremot står klart är att något nytt signalsystem inte kommer vara på plats de närmsta åren. Och med nuvarande signalsystem är det inte möjligt att köra förarlösa tåg.

– Vi står inte och faller med det här. Vi jobbar på i den takt som krävs och det pågår utredning där vi ser över hela tunnelbanesystemet och vad som bör göras i framtiden med bland annat signalsystem, säger Suss Forssman Thullberg.

FAKTA: Förarlösa tåg

Förarlösa tåg finns bland annat i Paris och Köpenhamn. Anses vara mycket säkert och gör att trafiken kan köras i 90-sekunders intervall.

Krav:

✔ Att stationer har plattformsväggar (liknandes de på Citybanans station Stockholm City)

✔ Att det byggs rejäla skyddsstängsel längs spåren i utomhustrafiken.

✔ Att varningssystem larmar om spårområdet beträds.

FAKTA: Tvisten mellan SL och Ansaldo

2010. Avtal om nytt signalsystem för röd linje tecknas mellan Trafikförvaltningen och företaget Ansaldo STS.

2013. Det nya signalsystemet ska enligt avtal levereras i september. Men allt försenas.

2017. SL häver i kontraktet med Ansaldo med omedelbar verkan i november. En rättslig process inleds.

2018-. Ärendet ska avgöras i Stockholms handelskammares skiljedomsinstitut.