”Jag vet vem jag är nu”

”Efter det där jävla skitregnet kommer faktiskt solsken”. Så heter Hedvik Madsens handbok i personlig utveckling, där egna erfarenheter blandas med coachningsverktyg. Allt började efter hennes största livskris.

  • Publicerad 16:05, 18 jan 2019

Jag bekräftar mig själv i stället för att söka bekräftelse från andra i dag. Jag duger som jag är och är trygg i mig själv.

Skilsmässan var min största kris i livet, men det är också det bästa som har hänt mig, säger Hedvik Madsen.

Hon sitter i soffan med sina båda hundar intill sig.

Jag hade alltid varit den som ville ta hand om alla andra. Jag hade väldigt dålig självkänsla och mådde psykiskt dåligt under tonåren. När jag fann min exman var det som att hitta hem, jag blev sedd, säger Hedvik.

Hon älskade familjelivet, att få ta hand om barnen och sköta hem och jobb – hon var behövd på många håll. Det var några tumultartade år runt skilsmässan hösten 2013.

När barnen var stora och inte behövde mig på samma sätt och jag inte hade en partner vid min sida, vem var jag då? säger Hedvik retoriskt och besvarar sin fundering:

Jag var helt vilse, det var en jättekris. Det var inte bara svårt och en stor sorg att lämna min livs kärlek efter 24 år, även om vi är goda vänner i dag, det var också att hitta en ny livsstil och identitet.

Ingen offerkofta

Efter att ha dragit täcket över huvudet och gråtit, klagat, förnekat och gått i terapi bestämde hon sig.

En psykolog sa stackars dig som varit med om allt det här. Men det var inte stackars mig. Jag behövde gå till mig själv och ta ansvar för mitt liv, inte bara skylla på andra. Jag ville hitta det positiva i det svåra, livsglädjen i stället för offerkoftan, säger hon.

Hedvik jobbade med att vända sina självbild. Hon såg sig själv varje dag i spegeln och sa att hon var fantastisk och hon började ta reda på vilka hennes egna behov var. Hon hade tidigare varit upptagen med att fråga sig vad andras behov var.

Jag lärde mig att säga ja och nej, be om hjälp och frågan varför: Varför gör jag det jag gör? Jag är en hjälpande människa, och det kommer jag att fortsätta vara, men jag insåg att jag ofta hade hjälpt andra för att de skulle tycka om mig. Jag trodde inte att någon skulle tycka om mig om jag bara var jag, säger hon.

Coachade sig själv

Hedvik började läsa till livsstilscoach och stresscoach och coachade sig själv mycket. Hon frågade sig ”gynnar den här tanken mig?” och ”hur vill jag tänka och vara mitt bästa jag”. Hon började byta ut ord, som misslyckad till att hon vågat och lärt sig.

Hon insåg att hon upp i vuxen ålder fortsatt att förgäves söka bekräftelse från sin styvfar, som aldrig kunnat ta sig till henne.

– Ju mer jag började ta ansvar för mina behov och mitt liv och vända mina tankar, desto mer började jag tycka om mig själv. Jag bekräftar mig själv i stället för att söka bekräftelse från andra i dag. Jag duger som jag är och är trygg i mig själv, säger hon.

Sedan ett par år har hon vid sidan om jobbet inom LSS i kommunen ett eget företag med coachning, qigong, planerar fler böcker – och föreläser om den nyutgivna debutboken. 31 januari kommer hon att föreläsa i MoYoLo:s lokaler, på Västra Järnvägsgatan .

Jag ville alltid bli författare men har dyslexi och trodde inte att det skulle gå. Men allt behöver inte bli så perfekt, bara budskapet når fram, säger Hedvik och ler.

Hedviks verktyg för hälsa

Tidsfrist för känslor. Vid jobbiga situationer ger Hedvik sig en tidsfrist att känna det hon känner. Exempelvis några timmar eller en helg- Därefter tar hon ett aktivt val hur hon vill tänka och agera för att gå vidare. "På så sätt förnekar jag inte känslorna, det är viktigt att tillåta sig att känna alla sina länslor, att vara ledsen, förbannad och att tycka synd om sig själv och jag får tid att reflektera, men jag fastnar inte och ältar".

Mindfulness, SOAS. "Jag använder mindfulness för att vara närvarande och acceptera det som är och jag mediterar varje dag. Ett verktyg som jag ofta använder är SOAS - Stanna upp, observera, acceptera och svara eller släpp taget. Jag använder det exempelvis vid mat. Jag älskar mat, men jag behöver se upp med att inte äta för mycket. Så då kan jag ta ett medvetet beslut om jag verkligen vill ha det jag tänkte äta eller äter det av vana, för att jag är uttråkad eller för att hantera känslor. SOAS går också att anävnda vid känslor. Stanna upp och observera vad det är jag känner, varför blir jag så arg eller ledsen och välj att agera eller släppa taget".

Positiva tankar. "Jag står vid spegeln varje morgon och säger att jag är fantastisk. De dagar jag inte känner så, säger jag det extra mycket".

Tacksamhet. "I stället för att haka upp mig på saker som inte funkar känner jag tacksamhet över allt jag har".

Tänka och testa nytt. "Livet behöver inte vara som det alltid har varit, våga vidga perspektiven och se lärdomar i händelser som sker. Våga utmana dig själv och testa nytt".

Behov och längtan. "Våga lyssna på din längtan och vilja."

Inspireras av andra. Ta lärdom av folk runtom dig. "Jag inspireras mycket av Monika Vasic (yogalärare och gongspelare, där Hedvik hyr in sig) och Kjell Höglund (coachlärare som Hedvik studerat för) för deras kunskap och sätt att vara på.

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.