Kommunen anmäler inte sin mejlmiss till Datainspektionen, men de har uppdaterat sina egna rutiner. Arkivbild. Foto: Ylva Bergman

Järfälla kommun anmäler inte läckta mejl

I måndags gjorde Järfälla kommun ett felaktigt mejlutskick till 118 privatpersoner som varit i kontakt med servicecenter, där allas mejladresser blev synliga för varandra. Händelsen har nu utretts internt och kommer inte att anmälas till Datainspektionen.

  • Publicerad 10:01, 13 sep 2019

I tisdags kunde JärfällaDirekt berätta om den mejlmiss som kommunen gjort när de skickade ut en enkät till personer som varit i kontakt med servicecentret den senaste tiden.

Servicecenter förmedlar kontakt inom kommunen i alltifrån trafikfrågor till känsligare frågor som socialtjänst. Men istället för att de andra mottagarna blev hemliga i mejlutskicket, blev de istället synliga för varandra. Mottagarna fick dock ingen information om vad de andra varit i kontakt med servicecenter om.

Nu har kommunen gjort en internutredning.

– Det är ett misstag som vi begått helt enkelt. Vi har sett att det är en rutin vi behöver förtydliga, och det har vi nu gjort så att den är supertydlig. Vi tror att det kommer leda till att det här inte sker igen, säger Åsa Otterbjörk, avdelningschef för IT och Servicecenter vid Järfälla kommun.

Kommun spred invånares mejladresser

"Incident vi dokumenterat"

Men händelsen kommer inte att anmälas till Datainspektionen, då den inte uppfyller kriterierna för vad de vill få in.

– Våra jurister har gjort den bedömningen. Men det är en incident som vi dokumenterat och tar på allvar, säger Åsa Otterbjörk.

Stockholm Direkt