”Jättebra att det äntligen blir av”

Bussarna blev klara i sista minuten. Men i måndags morse kunde nya linjen 350 börja rulla via färjan till Fittja.

  • Publicerad 01:15, 23 aug 2019

Jag har önskat den här bussen länge.

Jungfruturen över fjärden, klockan 05.49, var i tidigaste laget för MälaröDirekts utsände, men klockan 07.19 hakade vi på från Ekerö till Fittja och tillbaka. I Ekerö centrum hade turen bara en påstigande, Catrin Öhrn, som bor i Ekebyhov och jobbar i Västberga. För henne är busslinje 350 efterlängtad.

– Jag har jobbat i Västberga sedan 2012, så jag har önskat den här bussen länge.

I Fittja kan hon byta till en buss direkt till Västberga. Tidigare tog hon bilen över färjan, men det blir kostsamt med både färjekort och bensinpengar. Att åka kollektivt via Bromma har hon testat, men det blev för lång restid.

– Nu blir det inte lika många byten, så det blir inte samma stress. Jag ska prova den här vägen ett tag och så hoppas jag på en fortsättning, säger Catrin Öhrn.

Vid färjeläget i Jungfrusund gick ytterligare några resenärer på bussen. Bland andra David Häggmark, som bor i Skå och jobbar i Flemingsberg. Han har tidigare åkt färjan till fots och klivit på bussen i Slagsta.

– Nu sparar jag några minuter i alla fall, det är bra.

Har du saknat linjen?

– Ja, det känns jättebra att det nu äntligen blir av.

Avslappnad

Den här turen rattades av föraren Thomas Svensson. Han är nöjd så här långt.

– Det har gått väldigt bra. Jag känner mig avslappnad efter första turen, säger han.

Tre av de fyra bussarna kom till Ekerögaraget så sent som förra torsdagen, fyra dagar innan trafikstart. Under helgen kompletterades de invändigt i sista stund, bland annat med skyddsskärm, övervakningskamera och överfallslarm.

Thomas Svensson brukade köra motsvarande försökslinje redan på 1990-talet, då i Swebus regi. Då trafikerades linjen med stora bussar, men eftersom färjelägena inte är anpassade för fullskaliga bussar fick vissa turer ställas in beroende på vattennivåerna.

– Annars slog de i på Slagstasidan. Den här lilla bussen blir perfekt, säger Thomas Svensson.

Under den första dagens rusningstrafik gick fyra till åtta resenärer på bussen varje tur, enligt Arriva.

Busslinje 350 trafikerar sträckan Ekerö centrum-Fittja centrum. På Ekerösidan trafikeras sju hållplatser längs Bryggavägen. På Botkyrkasidan stannar bussen i Fittja centrum. Resan tar ungefär 30 minuter. Bussarna körs med 30-minuterstrafik i båda riktningarna.

Linjen är ett försök till den 14 december och kommer att utvärderas efterhand.

Ekeröbarn prioriteras ner i Stockholms simskolor

Nyheter Nya regler för stadens simskolekö Från och med årsskiftet har bara de som bor i Stockholm förtur till platserna på stadens simskolor. Med långa köer finns det lite hopp om plats för Ekeröbarnen.måndag 17/2 16:34

Lastbilssläp välte i dike vid Nyckelby

Nyheter Inga uppgifter om personskador Lastbilssläp gled i diket och rasade in i en hästhage vid Nyckelby i dag. Under perioder var vägen helt blockerad.måndag 17/2 15:26

Ett steg framåt för ny skola i Träkvista

Nyheter Planen: Plats för 900 elever Planen för en ny skola bakom Lidl ser ut att ha fått en skjuts framåt. Men fortfarande maler kommunens kvarnar alldeles för långsamt, menar företaget som vill bygga skolan.måndag 17/2 11:31