Spårväg syd. En hållplats av 16 hållplatser planeras i Flemingsbergs centrum. Restiden från Älvsjö till Flemingsberg: 35 minuter. Foto: Huddinge kommun

Jätteprojektet Spårväg syd startar tidigare

I dag presenterar Huddinge kommun, Stockholms stad och Region Stockholm ett nytt avtal som innebär att arbetet med Spårväg syd drar igång redan 2020. Första spårvagnen väntas rulla 2030.

  • Publicerad 13:06, 2 okt 2019

Nu är det klart. Projektstarten för Spårväg syd, den nya spårvagnslinjen mellan Älvsjö och Flemingsberg via Kungens kurva, flyttas från 2024 till 2020. Det enligt ett nytt avtal mellan Region Stockholm, Huddinge kommun och Stockholm stad.

– Det är ju vanligare att det blir förseningar än att det projekt tidigareläggs, så det här är väldigt roligt. Det visar att regionen menar allvar och att de har förstått vilken betydelse Huddinge har för regionens utveckling, säger Daniel Dronjak (M), kommunstyrelsens ordförande

Spårväg syd har ingått i Sverigeförhandlingen, alltså regeringens stora infrastruktursatsning. Staten ska gå in med 2,6 miljarder i projektet, medan regionen och kommunerna betalar resten. Huddinge står för 808 miljoner kronor och Stockholm stad går in med 97 miljoner.

– Det här är två tillväxtkommuner som nu knyts ihop. Det ger också en bättre balans mellan norr och söder. I dag bor många söder om stan och pendlar till arbete norr om stan, säger Anna König Jerlmyr (M), finansborgarråd i Stockholm.

"Turbo för utvecklingen"

Som en del av avtalet med staten har Huddinge också lovat att bygga 18 500 bostäder.

– Spårvägen blir en turbo för utvecklingen i Huddinge kommun och hela södra Stockholm. En vitamininjektion som ger kraft i bostadsbyggandet och till nya arbetsplatser, säger Daniel Dronjak.

Tidigareläggningen är möjlig genom att kommunerna och regionen går in med sina pengar i projektet i förväg.

Hälsovägen. Grusgången i mitten av Hälsovägen ska i framtiden bli spårväg. På bilden Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd, och Daniel Dronjak (M), kommunstyrelsens ordförande i Huddinge. Foto: Henrik Lindstedt

Samtalen om att tidigarelägga projektet har pågått sedan i början av året. Samtidigt har regionen fört samtal med berörda kommuner inom två andra stora infrastrukturprojekt: utbyggnaden av tunnelbanan till Älvsjö och av Roslagsbanan till Centralen. De samtalen har ännu inte rotts i hamn.

– Jag vill inte föregå samtalen med de berörda kommunerna. Vi har en målbild att vara klara under året, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd.

Det är inte själva bygget som sätter igång nästa år, utan projektering och detaljplanering. Bland annat kommer det förmodligen utkristalliseras exakt var spårvägen ska dras fram och vilka hållplatserna kommer bli. Tidigare har det planerats för 16 hållplatser och en restid på 35 minuter från Flemingsberg till Älvsjö.

Rullar 2030

Det är fortfarande osäkert om spårvägen ska dras förbi Sätra och Skärholmen eller istället på andra sidan E4:an genom Smista.

"Hållplatslägen ska planeras i samverkan med kommunerna, Trafikverket och andra intressenter där vi tillsammans ska söka de mest optimala lägena där spårvägen gör mest samhällsnytta. Bytespunkter till anslutande spårtrafik är prio, t.ex. Masmo, Skärholmen, Fruängen, och förstås ändhållplatserna Flemingsberg och Älvsjö", skriver Claes Keisu, presstalesperson på SL, till HuddingeDirekt.

Planen är att de första spårvagnarna ska rulla på spåren 2030.

Spårväg syd. 17 kilometer dubbelspår med cirka 16 hållplatser. Restid från Älvsjö till Flemingsberg: 35 minuter. Exakt var spåret ska dras och vilka hållplatserna blir är ännu inte beslutat. Det ska utredas kommande år. Foto: Huddinge kommun