NY GUL LINJE. Stockholm får en gul linje från Farsta till Friends. Till höger: Mårten Frumerie, chef på förvaltningen tunnelbaneutbyggnaden. Foto: SLL

JUST NU: Stora förändringar för bygget av Stockholms nya tunnelbana

De befintliga idéerna för tunnelbaneutbyggnaden visade sig bli för dyra. Därför har ursprungsplanen gjorts om. Flera stora förändringar presenteras nu. Och hela projektet försenas med flera år.

  • Publicerad 15:45, 21 jun 2016

Under våren har förvaltningen för utbyggd tunnelbana gjort en genomgång av projektet med att bygga ut Stockholms tunnelbana. Totalt snackas det om tio nya stationer och två mil nytt spår. Det visade sig dock att kostnaderna blev dyrare än beräknat.

– Ja, närmare 3,5 miljarder kronor dyrare, så vi var tvungna att göra något, säger Mårten Frumerie, chef för förvaltning för utbyggd tunnelbana.

Vad som gjordes var att de ”vände på alla stenar” och hittade en rad åtgärder som drar ner kostnaderna. I stora drag handlar det om att stationerna minskas i volym, att spårtunnlarna minskas i omfång samt att man flyttar eller tar bort en del uppgångar. Och att den planerade byggstarten försenas med cirka två, tre år.

– Vi försöker helt enkelt bygga på ett smartare sätt. Att till exempel placera alla stationer i berg blir mycket billigare än att bygga dem i lerbotten. Men det betyder också att vissa uppgångar därför har tagits bort, säger Mårten Frumerie.

Ny gul linje mellan Solna och Söderort

En annan stor förändring är att Gula linjen förlängs söderut hela vägen från Arenastaden till Farsta Strand och Skarpnäck. Från Odenplan kopplas den på gröna linjens spår. Någon egen plattform för gula linjen kommer inte att byggas på Odenplan, vilket halverar kostnaderna på just den stationen.

– Turtätheten kommer inte förändras på dagens gröna linje. Det positiva är att du nu kan åka från Farsta Strand eller Skarpnäck hela vägen till Friends utan att byta, säger Marianne Dunér, kommunikationschef på förvaltning för utbyggd tunnelbana.

LÄS ÄVEN: SoFo blir utan tunnelbaneuppgång

Med de åtgärder som presenteras hamnar den totala kostnaden för utbyggnaden på 20,7 miljarder kronor. Fortfarande 1,2 miljarder kronor dyrare än ursprungsplanen, men ändå inom den felmarginal som satts upp.

– Det mesta som vi drar ner på kommer man inte som resenär märka av när allt är klart, säger Mårten Frumerie.

Byggstarten försenas med ett par år och beräknas till 2018. Byggtiden varierar mellan 6-8 år.

Barkarbystaden
I stort sett som tidigare.
Alla stationer (förutom vid Arenastaden och Slakthusområdet) får tre istället för fyra rulltrappor, vilket alltså även gäller här.

Barkarby station
En uppgång försvinner (entrén i väster tas bort)
Stationen flyttas närmare Veddestabron
Blir cirka 200 miljoner kronor billigare

Arenastaden
Uppgången vid Mall of Scandinavia försvinner helt.
Nya uppgångarna hamnar vid Dalvägen (cirka 900 meter från Friends) och i Hagalund på andra sidan Frösundaleden.
Fyra rulltrappor på Dalvägen.
Blir cirka 700 miljoner billigare (behöver inte bygga i lerficka utan i berg)

Hagastaden
Inga större förändringar, endast optimeringar.
Fortsatt fyra uppgångar

Odenplan
Tvåspårslösning, alltså ingen ny plattform för gul linje.
Entrén mot Karlbergsvägen tas bort.
Hela Odenplan slipper grävas upp på nytt, tunnelbanan hamnar inte lika när Gustav Vasa kyrka.
Blir cirka 600 miljoner kronor billigare.

Sofia
Uppgången mot Vitabergsparken försvinner.
Endast uppgången mot Stigbergsparken ska räcka för att täcka kapaciteten.
tationen ligger fortfarande kvar på cirka 100 meters djup.
Blir cirka 150-200 miljoner kronor billigare.

Hammarby kanal
Uppgången på Södermalm flyttas in i fastigheten där Vintertullens servicehus ligger.
Arbetstunneln vid Katarina Bangata är borttagen ur projektet.
Fortfarande en uppgång vid Luma i Hammarby sjöstad, så man kan gå under vattnet (måste passera spärrar)

Gullmarsplan
Inga stora förändringar.
Blå linje kopplas på underifrån, men trafiken på gröna linjen ska inte påverkas under byggtiden.

NY STATION: Slakthusområdet
Entréerna något justerade.

Sickla
Inga stora förändringar

Järla
Biljetthallen hamnar ovan jord, norr om Värmdövägen.

Nacka Centrum
Hela stationen sänks 20 meter då den visade sig krocka med en avloppstunnel.
Fortfarande tre uppgångar, bland annat mot Nacka Forum samt på andra sidan Värmdöleden.
Blir dyrare än beräknat.

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.