Kallduschen: Inget nytt Brommaplan i sikte

Har du också gått runt och drömt om ett nytt modernt Brommaplan? Dags att vakna, alla planer på att bygga om Västerorts knutpunkt har avslutats.

  • Publicerad 11:49, 7 mar 2018

Är du trött på hur Brommaplan ser ut idag? Det är tyvärr bara att ändra inställning. Nu står det klart att Stockholm stad och JM steker sina mångåriga planer på att bygga om Brommaplan med 850 nya bostäder, kontor, affärer och ett helt överdäckat busstorg.

Anledningen är helt enkelt att man inte har råd.

– Båda parterna konstaterar att vi inte får ihop det ekonomiskt. Ingen hittar den finansiering som behövs för att genomföra detta komplexa projekt som är jättespännande i sitt utförande, så det är ju tråkigt på det sättet, säger Sofia Iderheim, projektledare på exploateringskontoret.

Så blir ditt nya Brommaplan

Planerna för det totalt omvandlade Brommaplan inleddes 2011.

Hur kan man först nu inse att det blir för dyrt?

– Det är många saker vi har fördjupat oss i i efterhand. Ju längre tid man har arbetat med projektet, desto mer information har man hela tiden fått. När man inledningsvis tog fram idén tror jag inte heller att man var medveten om alla klurigheter och komplexiteter det förde med sig, säger Sofia Iderheim.

M sågar jätteplanen för centrala Bromma

I den nya översiktsplanen för Stockholm stad är Brommaplan utpekad som en viktig plats. Det är också en del av den stora planen för Centrala Bromma där man planerar för mellan 3000-4000 bostäder i Riksby, Åkeslund, Åkeshov och delar av Ulvsunda. Men att Brommaplansvisionen nu steks påverkar inte de övriga planerna för Centrala Bromma.

"En knutpunkt"

Men när det kommer till just Brommaplan får den som väntar på något gott minst sagt vänta länge.

– Vi vet inte exakt vad som kommer hända nu. Det vi kan säga på rak arm i dagsläget är att torget, bussterminalen och tunnelbanan blir kvar som de ser ut nu. Men Brommaplan är en knutpunkt, ett nav för hela Västerort och Ekerö. Så på sikt kommer det förmodligen att hända nåt, säger Sofia Iderheim.

"Visste vad vi gav oss in på"

Mikael Åslund, regionchef på JM, tycker att det är tråkigt att projektet inte blir av. Men utifrån JM:s perspektiv är det inte komplexiteten i projektet som är anledningen, menar han.

– Vi har genomfört mer komplexa projekt än så här. Vi har vetat vad vi har gett oss in på avseende komplexitet, risker och möjligheter i projektet. Så där finns det inga överraskningar för JM:s del, säger han.

Stockholm stad är markägare när det kommer till torget, bussterminalen och tunnelbanan. JM äger flertalet fastigheter runt Brommaplan men hade också markanvisats ytterligare mark för att kunna bygga nytt. Det avtalet löpte dock ut 2016. Och det är där skon klämmer, menar Mikael Åslund.

– Sedan vårt markanvisningsavtal löpte ut 2016 så har vi haft en bra dialog med staden. Men tyvärr så har vi inte varit överens affärsmässigt på alla punkter, säger han.

LISTAN: Här är Brommas stora byggprojekt

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Han vill både höja och utöka trängselskatten

MP-toppen Daniel Helldén i stor intervju inför Stockholmsvalet Inför valet träffar vi alla förstanamn i partierna som vill vinna makten i Stockholm. Det här är Daniel Helldéns och Miljöpartiets främsta mål efter valet.lördag 18/8 9:30

QUIZ: Vad kan du om skulpturerna i Västerort och Järfälla?

Testa dina kunskaper De må vara tysta och hårda. Men Västerort och Järfällas statyer bär på fler berättelser än du kan tro. Testa hur mycket du vet om dem i vår quiz.fredag 17/8 16:53