Stängs. Bromma reningsverk i Åkeshov stängs, varpå en ny avloppstunnel till Henriksdal ska byggas. Foto: arkivfoto: Anna Rönnqvist

Klart: Då byggs avloppstunneln under Mälaren

Processen har tagit sex år. I januari 2020 inleds arbetet inför det stora bygget av en avloppstunnel under Mälaren, från Bromma till Sickla.

  • Publicerad 14:57, 26 jun 2019

Stockholm vatten och avfall ska stänga ner och riva Bromma reningsverk i Åkeshov och avloppsvattnet från hela Västerort ska i stället ledas till reningsverket i Henriksdal i Sickla.

Stark kritik mot jättebygget

Anledningen är att Stockholm behöver kunna ta hand om större mängder avloppsvatten och förbättra reningen.

Avloppsvattnet ska ledas genom en 14 kilometer lång tunnel under Mälaren, ett jätteprojekt som har tagit över sex års planering och processande efter att närboende på båda sidor av Mälaren överklagat planen, men förlorat.

Grönt ljus för avloppstunnel under Mälaren

Idag, onsdag, meddelar Stockholm vatten och avfall att man skrivit på avtal med två entreprenörer som ska ansvara för olika delar av bygget: Veidekke och YIT.

Arbetet planeras sätta igång i januari 2020.

– Vi har haft en bra dialog med entreprenörerna och båda parter är nöjda. Nu ska det bli roligt att komma igång med den här tunneln som vi planerat sedan 2013, säger Tomas Hård, projektledare på Stockholm vatten och avfall.

Djupt under marken

Tunneln byggs 30-90 meter under marknivån och kommer att byggas från flera olika platser samtidigt: Åkeshov och Smedslätten på Brommasidan och vid Eolshäll, Liljeholmen och Gullmarsplan på södra sidan sjön (se karta).

Tre miljarder dyrare att leda Västerorts avloppsvatten till Henriksdal

– Det första som händer i januari är att arbetet vid etableringsplatserna sätter igång. Man ska ta ner träd, göra i ordning markytan, sätta upp bodar och stängsla in områdena, säger Tomas Hård.

Mycket av kritiken från närboende har handlat om de många lastbilstransporter som ska frakta bort massa från tunneldriften. Den delen kommer dock att dröja ytterligare några månader.

– De förberedande arbetena tar tre månader, sen gör man så kallad förskärning, man gräver och spränger för att komma ner till berget. Det tar ett par månader. Själva tunneldriften beräknas starta i maj-juni nästa år och det är då den huvudsakliga delen av transporterna kommer att ske, säger Tomas Hård.

Enligt honom kommer Stockholm vatten och avfall att fortsätta styra projektet under byggtiden.

– Nu ska vi se till att entreprenörerna uppfyller kontraktet och de miljökrav vi har att hålla oss tills, säger Tomas Hård.

Hela projektet beräknas vara klart år 2029.

Ny dom i striden om avloppstunneln från Bromma

Tre miljarder dyrare att leda Västerorts avloppsvatten till Henriksdal

Lång. Så här ska den 14 kilometer långa avloppstunneln gå, 30-90 meter under markytan. Veidekke bygger entreprenad 1 och YIT bygger entreprenad 2. Foto: Stockholm vatten och avfall

Här är etableringsområdena för tunneljobbet

Henriksdal

Moderniseringen av reningsverket pågår för fullt.

Sickla

Sicklaanläggningen under Hammarbybacken rustas upp för tillfället. I berget sprängs det ut stora utrymmen för att få plats med hela anläggningen.

Åkeshov

Vid Åkeshovsvägen mittemot ridskolan anläggs ett etableringsområde för att bygga avloppstunneln.

Smedslätten

Vid pulkabacken söder om Alviksvägen anläggs ett etableringsområde för att skapa en ny tunnelmynning. Dessutom bygges en skorsten för ventilation i Ålstensskogen.

Eolshäll

På Axelsbergs bollplan söder om Hägerstens Allé anläggs ett etableringsområde och en tillfällig transportväg för arbetet med avloppstunneln.

Liljeholmen

I korsningen Hägerstensvägen-Södertäljevägen anläggs ett etableringsområde i anslutning till den befintliga tunnelmynningen.

Gullmarsplan

Under broarna norr om Gullmarsplan ned mot vattnet anläggs ett etableringsområde vid infarten till tunneln.

Källa: Stockholm vatten och afvall