Nya tunnelbanan till Söderort ska börja byggas tidigare än först beräknat enligt ett nytt avtal presenterade representanter för Stockholms stad och Region Stockholm idag. Här, från vänster Tomas Eriksson (MP), kollektivregionråd, Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm och Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd. Foto: Elinor Karlin

Klart: Nya t-banan till Söderort byggs tidigare

Projektstarten för nya t-banan mellan Fridhemsplan och Älvsjö tidigareläggs med två år.

  • Publicerad 09:41, 10 okt 2019

Den nya tunnelbanelinjen mot Älvsjö kommer att projektstartas tidigare än först beräknat. Det meddelades i dag på en presskonferens med de blågröna trafiktopparna i Region Stockholm och Stockholms stad. Redan nästa år, 2020 ska projektet komma igång.

– Totalt så innebär det här att vi kvoterar 100 miljoner till att arbetet med tunnelbnanan kan börja redan nästa år, i stället för 2022, vilket innebär att vi tidigarelägger arbetet två år, säger Kristoffer Tamsons (M), regiontrafikråd.

Nu höjs priset på SL-kortet igen

Den tidigare planen var att tunnelbaneprojektet skulle starta år 2022 och då stå klar 2035. Nu har förhandlingar mellan de blågröna politikerna i staden och regionen lett till att projektet tidigareläggs och därmed hoppas även de styrande politikerna att tågen också kan rulla tidigare. Men exakt hur mycket är oklart i dagsläget.

– Vi hoppas att vi kan tidigarelägga trafikstarten. Det tar tid att bygga tunnelbana, men vi ska göra vårt yttersta, säger Kristoffer Tamsons.

Jätteprojektet Spårväg syd startar tidigare

Linjen beräknas få sex stationer, med den första på Fridhemsplan, där den ska ligga under blå linjens nuvarande perronger.

Därefter ska den passera Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet, Östberga och slutligen Älvsjö. Målet är att Älvsjö ska bli en ny knutpunkt som ska avlasta T-centralen.

Dessutom ska man skapa en ny förbindelse mellan norra och södra Stockholm, som ska avlasta Slussen. Den nya tunnelbanesträckningen går under Mälaren, raka vägen från Fridhemsplan till Liljeholmen.

– Vi får länken Liljeholmen–Älvsjö utan att alla måste ta sig via Slussen. Det är för trångt där helt enkelt. Med det vill jag säga att det är otroligt roligt att ta hand på det här idag, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm.

Och färgen på den nya sträckningen?

– Det blir förmodligen röda linjen, säger Helldén.

Kostnaderna beräknas landa på 12,6 miljarder kronor varav drygt 2,2 miljarder ska betalas av Stockholms stad, resten av staten och Region Stockholm. I takt med att tunnelbanan byggs så ska även nya bostadsområden byggas ut längs med den nya linjen, varav Stockholms stad åtar sig att bygga 48 500 bostäder.